واکنش خودروسازان داخلی به آزادسازی واردات

به گزارش عینک ورساچه، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید خودروسازان و قطعه سازان داخلی هیچگاه مخالف واردات خودرو نبوده اند و حتی طرح هایی برای آزادسازی واردات نیز ارائه نموده اند.

واکنش خودروسازان داخلی به آزادسازی واردات

به گزارش ایسنا، محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: در سال های گذشته هرگاه که واردات خودرو ممنوع بوده، فشار بر روی تولیدنمایندگان داخلی افزایش یافته است و هرگاه واردات حتی در سطحی محدود اجرایی شده، اندازه فشار بر خودروسازان و قطعه سازان داخلی کاهش یافته و آن ها امکان تنفس پیدا نموده اند.

وی با اشاره به محدودیت هایی که در سال های گذشته در حوزه واردات خودرو وجود داشته، بیان نمود: در این سال ها، با توجه به ممنوعیت واردات، هر اتفاقی که رخ می داد و هر خبر نوی که منتشر می شد، فشاری نو برای تولیدنمایندگان داخلی وارد می کرد و فضا را برای آن ها بسیار سخت می کرد تا جایی که حتی مقامات کشور نیز برای کاهش این فشار ها ورود کردند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تولیدنمایندگان داخلی هیچگاه مخالف واردات نبوده اند، گفت: ما معتقدیم در کوتاه مدت از سرگیری واردات حتی می تواند به کاهش فشار بر تولیدنمایندگان داخلی منجر شده و فضای فعالیت را برای آن ها مساعدتر کند. هر چند اجرای این طرح های نو نیز به منابع اعتباری احتیاج دارد که باید دید دولت و مجلس به چه شکل آن راه فراهم می نمایند.

نجفی منش اعتبار مورد احتیاج برای واردات خودرو را رقمی در حدود دو تا سه میلیارد دلار دانست و اضافه کرد: باید دید مجلس و دولت در نهایت چه ارزیابی در این زمینه خواهند داشت و منابع موردنظر را به چه شکل تامین می نمایند.

وی با بیان اینکه فعالان صنعت خودرو پیشنهاد واردات در ازای صادرات را مطرح نموده بودند، شرح داد: در این طرح ما اعلام نموده بودیم که با صادرات خودرو، قطعه و لوازم، امکان واردات وجود خواهد داشت تا به این ترتیب فشاری به منابع ارزی کشور نیز وارد نگردد. ما معتقدیم ایران در این زمینه ظرفیت صادرات یک میلیارد دلاری را دارد و در حوزه اجرا می توان گام های مثبتی در این زمینه برداشت.

نجفی منش اعلام نمود: این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام با مخالفت روبرو شد و با وجود رفت و آمد های چند باره همچنان سرنوشت آن تعیین نیست. ما حتی پیشنهاد نموده بودیم که واردات از صادرات تفکیک گردد و وارد نمایندگان تخصصی در این حوزه وارد شوند، اما این طرح فعلا راه به جایی نبرده است. از این رو باید دید در برنامه های نو، چه طرحی از سوی تصمیم گیران نهایی خواهد شد.

منبع: فرارو

به "واکنش خودروسازان داخلی به آزادسازی واردات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش خودروسازان داخلی به آزادسازی واردات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید