ترکیب گیاهی با پتانسیل داروئی علیه سرطان های مقاوم فراوری شد

به گزارش عینک ورساچه، عضو هیئت علمی گروه ژنتیک مولکولی دانشگاه تبریز از فراوری ترکیب گیاهی NanoCur با پتانسیل داروئی علیه سرطان های مقاوم به دارو اطلاع داد.

ترکیب گیاهی با پتانسیل داروئی علیه سرطان های مقاوم فراوری شد

اسماعیل بابائی، عضو هیئت علمی گروه ژنتیک مولکولی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه عینک ورساچه، با اشاره به فراوری داروئی علیه سرطان های مقاوم از ترکیب گیاهی NanoCur گفت: فرمولاسیون نانوئی ترکیب گیاهی کورکومین مستخرج از گیاه زردچوبه در قالب ترکیب قوی و بالقوه ضدسرطان در دانشگاه تبریز فراوری شده و علیه تومور های بدخیم و مقاوم به داروی سرطان های سینه، تخمدان و معده مورد آزمایش نهاده شد.

بابائی توضیح داد: بخشی از نتایج بدست آمده که با حمایت بنیاد سرطان تهران و نیز دانشگاه سالزبورگ اتریش انجام شد در مجله معتبر Phytomedicine آمریکا به چاپ رسیده است و نشان از کشته شدن معنی دار سلول های پیشرفته سرطانی بود.

این محقق دانشگاه تبریز یادآورشد: این ترکیب، شکل تقویت شده مکمل داروئی تجاری سازی شده قبلی ما بنام CurcuDen است که بدلیل تخریب پذیری زیستی نانوذره بکارگرفته شده، اثرات جانبی منفی را روی سلول ها اعمال نمی کند.

وی گفت: ترکیبات گیاهی بدلیل ساختار کمپکس شیمیائی خود از اهمیت ویژه ای در هدف قرار دادن سلول های توموری دارا هستند، ولی با توجه به عدم حلالیت اکثر آن ها در محیط های آبی مثل محیط بدن انسان، بخش عمده این ترکیبات در صورت مصرف توسط فرد جذب بدن نشده و اثر داروئی خود را اعمال نمی نمایند.

بابایی در ادامه اضافه نمود: کوشش های اخیر دانشمندان در جهت فراوری شکل قابل جذب آن ها به ویژه استفاده از نانوذرات به عنوان حامل دارو معطوف شده است.هزینه سرسام آور تهیه دارو های وارداتی برای درمان سرطان، اثرات غیراختصاصی این دارو ها روی اندام های مختلف بدن و نیز عدم پاسخ به درمان از مشکلاتی است که باعث شده تا تهیه فرمولاسیون های بهبود یافته دارو ها با بستر گیاهی از اولویت های وزارت بهداشت برای فراوری دارو های بهتر بومی و به طبع آن ارز آوری برای کشور باشد.

عضو هیئت علمی گروه ژنتیک مولکولی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز در با اشاره به روند اجرای این طرح اظهار کرد: در این پروژه که به منظور طراحی و فراوری ترکیب داروئی ضدسرطان نانوکورکومین انجام می گردد، برای اولین بار از ترکیبات جمینی سورفاکتانت به عنوان حامل کورکومین استفاده شد که به طرز چشم گیری میزان جذب سلولی و اثر ضد سرطانی آن را روی انواع سلول های سرطانی به ویژه سلول های مقاوم به دارو بهبود بخشید.

وی تاکید نمود: فرمولاسیون های مختلف و وارداتی کورکومین در بازار وجود دارند که در قالب دارو مورد استفاده قرار می گیرند، با انجام فاز دوم تحقیق که در قالب دو رساله دکتری تعریف شده است و جنبه های مختلف داروئی ترکیب روی حیوانات مدل سرطانی ارزیابی می گردد درصدد فراوری این ترکیب ارزشمند نانوئی در کشور هستیم تا ضمن ارزآوری، وابستگی وارداتی را نیز حذف کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ترکیب گیاهی با پتانسیل داروئی علیه سرطان های مقاوم فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیب گیاهی با پتانسیل داروئی علیه سرطان های مقاوم فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید