چند درصد از نفرات برتر کنکور از کشور مهاجرت کرده اند؟

به گزارش عینک ورساچه، آمار رسمی ارائه شده توسط بنیاد ملی نخبگان درباره خروج نفرات برتر کنکور از کشور، سندی بر رد ادعا های بی اساس مطروحه در این زمینه است.

چند درصد از نفرات برتر کنکور از کشور مهاجرت کرده اند؟

به گزارش گروه فناوری عینک ورساچه به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ادامۀ بررسی ادعا های مطروحه در حوزۀ مهاجرت نخبگانی که هرازگاهی به عنوان یکی از موضوعات داغ رسانه ای مطرح و تبعاً مجال خوبی نیز برای شایعه پراکنی های بی اساس می شود، بیان شده: بنیاد ملی نخبگان ایران گفت 308 نفر از دارندگان مدال المپیاد و 350 نفر از برترین های آزمون سراسری از سال 82 تا 86 به خارج مهاجرت کرده اند!

این ادعا در حالی مطرح می شود که مطالعات بنیاد ملی نخبگان حاکی از آن است که به طور متوسط 15 درصد از رتبه های برتر آزمون های سراسری (رتبه های زیر 1000 هر آزمون) بین سال های 85 تا 94 مهاجرت کرده اند. علاوه بر آن، بنیاد ملی نخبگان هرگز آمار رسمی ای در خصوص مهاجرت دارندگان مدال های المپیاد و برترین های آزمون سراسر منتشر نکرده است.

حسینی، معاون فرهنگی وقت بنیاد ملی نخبگان در مصاحبه ای در حاشیه همایش برگزیدگان کنکور سال 92 (منتشرشده در تاریخ 9 مهر 1392 توسط خبرگزاری مهر) به بخشی از این اطلاعات اشاره کرده است: از تعداد 1020 نفر از دارندگان مدال های المپیاد های علمی از سال 82 تا 86 تعداد 712 نفر (70 درصد) در داخل کشور و 308 نفر (30 درصد) از کشور خارج شدند.

به گفته وی طی سال های 82 تا 86 تعداد 1403 نفر از برترین های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و 350 نفر از کشور خارج شدند.

به این ترتیب بر اساس اطلاعات فوق حدود 80 درصد برترین های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و 20 درصد آن ها از کشور خارج شده اند. علاوه بر آن، با توجه به پژوهش (جدید) منتشر نشده ای که در سال 98 توسط بنیاد ملی نخبگان اجرا شده است، از جامعه حدود 35، 313 نفری رتبه های زیر 1000 کنکور های سراسری طی سال های 85 تا 94 در سال های مورد بررسی در حدود 5، 460 نفر مهاجرت کرده اند که با این احتساب حدود 15 درصد از این جامعه آماری مهاجرت کرده اند. این آمار از آمار اعلامی معاون فرهنگی وقت بنیاد نیز 5 درصد پایین تر است.

در یکی دیگر از این ادعاها، مطرح شده است: همچنین هفته نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی نوشت است: 90 نفر از 125 دانش آموزی که در سه سال گذشته در المپیاد های جهانی رتبه کسب کرده اند، هم اکنون در دانشگاه های آمریکا تحصیل می کنند.

برای پاسخ به این ادعا نیز می توان گفت: هیچگونه شواهد و یا مستنداتی برای این مرجع و آمار های ادعایی در این بند یافت نشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چند درصد از نفرات برتر کنکور از کشور مهاجرت کرده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند درصد از نفرات برتر کنکور از کشور مهاجرت کرده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید