هجوم گردشگران، از پیامدهای مخرب شبکه های اجتماعی!

به گزارش عینک ورساچه، صنعت گردشگری نیز در پی فراگیرشدن شبکه های اجتماعی، دست خوش تغییرات شده است. با خبرنگاران همراه باشید تا آثار مخرب این تغییرات را بشناسیم.

هجوم گردشگران، از پیامدهای مخرب شبکه های اجتماعی!

شبکه های اجتماعی امروزه برای ما حکم آژانس های مسافرتی را دارند که مقصدها و جاذبه های فوق العاده توریستی را به ما معرفی می نمایند. در حقیقت تمایل به سفر ما به وسیله این شبکه های اجتماعی تغییر نموده است و دنبال پیروی از مقاصد توریستی هستیم که حساب های برتر در شبکه های اجتماعی از آن ها تبلیغ می نمایند. هنگامی که اینستاگرام خود را چک می کنید و عکس های فوق العاده از جاذبه های طبیعی می بینید به واقعیت پشت عکس ها هم فکر کنید. قطعا پشت عکس زیبا و خلوتی که شما می بینید جمعیت زیادی ایستاده است تا این عکس گرفته گردد. افراد بسیاری در پشت دوربین هستند که منتظرند جا خالی گردد و خودشان هم از آن چشم انداز عکس بگیرند. این تبلیغات در شبکه های اجتماعی منجر شده اند تا بکرترین منطقه ها و ناشناخته ها نیز به مردم معرفی شوند و نتیجه آن چیزی جز سرازیر شدن توریستان به آن منطقه ها نبوده است. این خیل بزرگ جمعیت عموما مسائلی را برای شهرها و کشورهایی ایجاد می نماید که توانایی رسیدگی مناسب به امور توریستی را ندارند. هجوم توریست شاید آثار مثبتی در اقتصاد جامعه داشته باشد اما در نهایت آثار منفی را به مقصد توریستی وارد می نماید. در این مقاله 7 مقصد توریستی که به وسیله اینستاگرام زیر و رو شدند را به شما معرفی می کنیم و پیامدهای آن را خواهیم شناخت.

1. ایسلند

ایسلند، این جزیره شمالی در سال های اخیر مورد هجوم توریستان واقع شده است. یکی از دلایل اصلی آن سریال بازی تاج و تخت می باشد که لوکیشن های فیلمبرداری آن در این کشور واقع شده است. هم چنین پروازهای مقرون به صرفه قیمت و کمپین های تبلیغاتی، این کشور را در شمال اروپا به یکی از محبوب ترین مقاصد سفر تبدیل نموده است. در بین سال های 1389 تا 1393 جمعیت توریستان از 566 هزار نفر به 1 میلیون رسید، تقریبا نرخ توریستی دو برابر شد. در سال 1394 جمعیت توریستان آمریکایی بیشتر از خود جمعیت مردم ایسلند بود. این افزایش جمعیت توریستان منجر به بهبود اوضاع مالی کشور شد اما مردم بومی از شرایط حاکی ناراضی بودند. قیمت ها برای آن ها افزایش یافته بود، مکان های طبیعی بکر دست خوش تغییرات شده بودند و افزایش زباله ها منجر شد تا شکایتی را به دولت روانه نمایند.

2. کوبا

براساس سازمان توریستی کشور کوبا، در سال 1394 بیش از 4 میلیون توریست از این کشور تماشا کردند که 13 درصد نسبت به سال گذشته اش افزایش نرخ داشته است. براساس مجله نیویورک تایمز این رونق توریستی تاثیراتی بر روی کشور گذاشت. افزایش تعداد بازتماشامایندگان منجر به کمبود مواد غذایی برای بومیان شد، قیمت ها افزایش پیدا کرد و بیشتر خدمات به توریستان ارائه می شد و مردم کوبا در مضیقه بودند. دولت این کشور رسما گفت که از سیاست افزایش قیمت ها برای منفعت خود بهره برده است که متاسفانه منجر به فروش اقلام در بازار سیاه شد.

3. نیوزیلند

نیوزیلند هم به سرنوشت مشابهی همانند ایسلند دچار شد. لوکیشن های طبیعی بکر و دست نخورده فیلمبرداری فیلم ارباب حلقه ها و هابیت منجر به توسعه توریستی این کشور شد. توریستی یکی از بخش های مهم اقتصاد این کشور محسوب می گردد. سالانه حدود 9 میلیارد از فراوری ناخالص داخلی کشور مربوط به صنعت توریستی آن است که حدود 8 درصد از نیروی کار جامعه را درگیر نموده است. مردم بومی مدعی هستند که توریستان به منطقه ها طبیعی این کشور آسیب می زنند و کشور ساختارهای مناسبی برای دفن زباله ها ندارد. کمبود هتل ها و سرویس های بهداشتی از دیگر مسائل این کشور است. براساس نظرسنجی که از 500 نفر از مردم نیوزیلند انجام شد 35 درصد آن ها معتقد هستند که صنعت توریستی فشارهای مخربی را بر کشور وارد می نماید.

4. تولوم، مکزیک

امکان ندارد کسی به تولوم، این ساحل بی نظیر در مکزیک سفر کند و عکس هایی از آن را در شبکه اجتماعی خودش پست نکند. این ساحل فوق العاده بهشتی برای توریستان و هنرمندان است و برترین رستوران های دنیا در این منطقه واقع شده اند. براساس روزنامه هفتگی این منطقه اخیرا تحت هجوم توریستان واقع شده است. هتل ها از جمعیت پر شده اند و زیست بوم طبیعت در خطر است. زباله ها نیز افزایش چشمگیری داشته اند و هیچ راه چاره مناسبی برای مقابله با تخلیه زباله ها در میان جنگل انجام نشده است.

5. ماچوپیچو، پرو

ماچوپیچو روزانه حدودا 3 هزار نفر بازدید نماینده دارد که به وسیله دولت پرو و یونسکو این رقم تایید شده است. از سال 1389 این رقم افزایش داشته است و در سال 1393 به رقم 1 میلیون رسید. این هجوم توریستان منجر به تخریب آثار باستانی این منطقه شد و درحال حاضر دولت در پی کاهش نرخ توریستان است. در طرح جدیدی که تا سال 1397 احتمالا عملی خواهد شد توریستان فقط با راهنما و از مسیرهای معین شده و برای مدت زمان محدودی امکان گردش و بازدید خواهند داشت.

6. سانتورینی، یونان

سانتورینی از جزیره های زیبای یونان به داشتن خانه های سفید روبه روی دریا مشهور است که امروزه مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی نیز واقع شده است. در سال 1393 تعداد قابل توجهی کشتی کروز توریستی با بیش از 10 هزار توریست در تابستان در این منطقه حضور داشتند. مقامات دولتی روزانه محدودیت حضور توریستان را به 8 هزار نفر کاهش دادند تا از آثار منفی هجوم بازتماشامایندگان بکاهند.

7. جزیره خوک ها، باهاما

این جزیره در باهاما که تعداد زیادی خوک های شناگر را در خود جای داده است به تازگی به یک مقصد محبوب توریستی تبدیل شده است. در سال 1395 در این منطقه چندین خوک مرده پیدا کردند که پس از تحقیقات معین شد توریستان به آن ها غذای نامناسب داده بودند که منجر به مرگ این حیوانات شده بود. اگرچه بعدها نشنال جئوگرافیک مدعی شد خوک ها از خوردن شن و ماسه مرده اند اما این حقیقت که خوک ها به گرفتن خوراکی از توریستان وابسته شده اند، غیرقابل انکار است و منجر به خطراتی در زندگی آن ها شده است.

منبع: کجارو / businessinsider

به "هجوم گردشگران، از پیامدهای مخرب شبکه های اجتماعی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم گردشگران، از پیامدهای مخرب شبکه های اجتماعی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید