آموزش 43 هزار و 58 هنرجوی کرمانی در 374 هنرستان

به گزارش عینک ورساچه، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان در نشست خبری گفت: 43 هزار و 58 هنرجوی کرمانی در سال تحصیلی 1400-1399 در 374 هنرستان در قالب 111 رشته، آموزش دیده اند.

آموزش 43 هزار و 58 هنرجوی کرمانی در 374 هنرستان

به گزارش عینک ورساچه کرمان ؛سید محمد حبیب اللهی، با بیان این که یکی از مهمترین ماموریت های آموزش و پرورش، راهنمایی تحصیلی است، گفت: رسانه، امروز به اسم ابزاری مهم برای توسعه ارتباطات در جامعه و عامل مهمی در تغییر ساختارها و معرفی ظرفیت ها است، یکی از کارکردهای مهم رسانه نقش مهمی است که در حوزه آموزشی ایفا می نماید، به ویژه در حوزه توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش که به توسعه کشور گره خورده و بدون رسانه این مهم نمی تواند چندان کارساز باشد.

وی اضافه کرد: توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش می تواند نقش مهمی در برطرف دغدغه شغل جوانان برای خانواده ها و مسئولان داشته باشد، نظام آموزشی سعی دارد با اثربخش کردن جریان یادگیری در راستای توسعه پایدار گام بردارد و به یقین مهارت آموزی یکی از احتیاجهای مهم کشور برای تحقق توسعه و پیشرفت و دغدغه مهم دولت مردان و مسئولان آموزشی کشور است که این مهم در سطوح مختلفی از جمله آموزش های حرفه ای کوتاه مدت در قالب طرح ایران مهارت در کلاس های فوق برنامه و با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای که در دبیرستان های دور اول به اندازه 60 ساعت آموزشی انجام می گردد، در حال پیگیری است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان گفت:طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) که آموزش مهارت های شغلی و حرفه ای است و تا پایه نهم هم ادامه دارد، بعلاوه طرح های خوداتکایی از دیگر طرح ها و برنامه ها در زمینه مهارت آموزی به دانش آموزان است که همه این طرح ها شناختی را در حوزه مهارت به دانش آموزان ارائه می نمایند تا در نهایت راهنمایی تحصیلی انتخاب آگاهانه ای داشته باشند و خود دانش آموزان در زمینه کارآفرینی و ایجاد شغل نقش آفرینی نمایند.

حبیب اللهی، به بسته تحول آفرین طرح هر دانش آموز یک مهارت در برنامه های رسمی درسی اشاره نمود و گفت: برای درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر برنامه ریزی شده و شهرستان زرند مجری این طرح است که ساعت رسمی برای این درس تعییین شده و دانش آموزان طبق علاقه خود یکی از مهارت های شغلی را کسب می نمایند.

وی تاکید نمود: تربیت نیروی کارآفرین به جای نیروی جویای کار برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و رشد مالی و توسعه پایدار به وسیله انسان های کارآمد و فضا و تجهیزات مناسب و همکاری همه نهادها محقق می گردد، برای پشتیبانی فراوری و رونق مالی قطعا تربیت نیروی انسانی هدف اول ماست که این تربیت زمینه اش از درون آموزش و پرورش است و راهنمایی دانش آموزان از پایه نهم، هم احتیاج به سرمایه گذاری در حوزه فضا، تجهیزات و نیروی انسانی و هم احتیاج به فرهنگ سازی دارد، در دوره متوسطه دوم سیاست گذاری کلان افزایش سهم آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش به اندازه 50 درصد دانش آموزان است .

وی گفت: در حال حاضر 374 هنرستان فعال در استان داریم شامل 171 مرکز آموزش های فنی و حرفه ای و 203 مرکز آموزش های کاردانش و 43058 هنرجو شامل 28233 پسر و 14825 دختر در زمینه های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر در قالب 111 رشته (35 رشته در 4 زمینه فنی و حرفه ای و 76 رشته در 4 زمینه کاردانش) و بیش از 1500 رشته محل تحصیل می نمایند، در پایه دهم اندازه پوشش ما در استان به 38.7 درصد رسیده که نسبت به توسعه کشور جلوتر است در حالی که در 5 سال گذشته رشد 29.22 درصد بوده اما زمینه سازی شده برای سال تحصیلی آینده این اندازه به بیش از 42 درصد برسد.

حبیب اللهی گفت: در توسعه سه پایه 38.7 درصد پوشش داده ایم که از توسعه کشوری جلوتریم و در پوشش پایه دهم رتبه اول کشور را داریم، سهم هنرجویان در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش در هر 4 زمینه صنعت 53 درصد، هنر 23 درصد، خدمات 21 درصد و در کشاورزی 3 درصد بوده و در سهم هنرجویان سه پایه استان در شاخه کاردانش در 4 زمینه صنعت 57.95 درصد، هنر 24.15 درصد، خدمات 11.54 درصد و کشاورزی 6.36 درصد است.

وی با بیان این که سهم بخش غیردولتی در آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش پایین است، گفت: احتیاج است بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری کند، 1440 هنرجو که 3.6 درصد کل هنرجویان استان را به خود اختصاص داده در هنرستان های غیردولتی استان تحصیل می نمایند، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش شامل 4 رکن راهنمایی تحصیلی آگاهانه، فضا، نیروی انسانی و تجهیزات است، با توجه به این که مهمترین دغدغه خانواده ها تربیت فرزندانی کارآفرین است، در زمینه راهنمایی تحصیلی مطلوب اطلاعات خوبی در اختیار خانواده ها قرار داده ایم که نقش رسانه و فرهنگ سازی بسیار پررنگ است، با ورود تکنولوژی به عرصه کار، سهم نیروی انسانی کمتر می گردد که چاره ای جز این که بیشتر دانش آموزان مهارت های لازم را ببینند و ساخت هنرستان های نو نیست که بایستی در تقسیم اعتبارات شهرستانی هم سهم توسعه فضا و تجهیزات هنرستانی در دستور کار قرار گیرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان در مورد چالش های توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش گفت: اول فرهنگ سازی لازم برای فرهنگ کار و کوشش احتیاج است تا به اسم اولویت مهمی استان به آن بپردازد، دوم سرمایه گذاری بخش خصوصی است، به خاطر تب کنکور سرمایه گذاری در مدارس غیردولتی در رشته های نظری است، موضوع دیگر بالا بودن هزینه های این رشته ها، بعلاوه احتیاج به تجهیزات و فضاهای کارگاهی و استهلاک تجهیرات است که موانع و چالش های پیش رو در این خصوص هستند.

حبیب اللهی گفت:کمبود فضاهای هنرستانی یاری خیران را می طلبد، اولویت امروز ساخت فضاهای کارگاهی و تجهیزات است، سرعت رشد تکنولوژی بسیار بالاست که با سرفصل های آموزشی نمی خواند، مشارکت بخش خصوصی برای شاخه کاردانش به صورت برون سپاری برای جبران بخشی از کمبود تجهیزات از ظرفیت های بخش خصوصی مورد احتیاج است، خوشبختانه بیش از 70 درصد دانش آموخته های هنرستان ها در زمینه های مختلف متناسب با رشته خود اشتغال دارند، یکی از گام های مهم در این راستا فرهنگ سازی است.

منبع: جام جم آنلاین

به "آموزش 43 هزار و 58 هنرجوی کرمانی در 374 هنرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش 43 هزار و 58 هنرجوی کرمانی در 374 هنرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید