چرا به خرید کالای نو عادت نموده ایم؟

به گزارش عینک ورساچه، فرهنگ خرید و فروش در بازار دست دوم در حال جا افتادن است. در فضای مجازی می بینیم که کالا های بسیار ساده هم برای خرید و فروش گذاشته می شوند. این بسیار مهم است که جامعه بتواند در شرایطی که تحت فشار مالی واقع شده است مصرف بهینه و الگوی بهینه مصرف داشته باشد. با گسترش بازار دست دوم بخش زیادی از نیاز های جامعه مرتفع می گردد. این بازار در شرایط رکود مالی عملا می تواند موجب تزریق یک قدرت خرید مضاعف به مردم در شرایط رکود مالی می گردد. فردی که به یخچال یا تلویزیون نو نیاز دارد در این وضعیت مالی می تواند به بازار دست دوم رفته و نیاز خود را تامین کند.

چرا به خرید کالای نو عادت نموده ایم؟

فرارو- یک اقتصاددان در شرایط تحریمی پیش رو خرید و فروش در بازار دست دوم را پیشنهاد می نماید. او می گوید بازار دست دوم ها که اکنون در فضای مجازی بیشتر رواج دارد می تواند به حفظ ارز یاری کند.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه به فرارو می گوید: وقتی قدرت خرید مردم بیش از حد کاهش پیدا می نماید صندلی بازار دست دوم بیشتر می گردد. حالا هم که قدرت خرید مردم کاهش پیدا نموده مردم تا دهک ششم به استفاده از کالا های دست دوم تمایل پیدا نموده اند. ما تا کنون بازار دست دوم به این صورت نداشته ایم. عمدتا خرید های ما خرید کالا های دست اول بوده است. به غیر از خودرو و خانه ما همواره کالای نو می خریدیم و انبار می کردیم شاید خانواده ها سال های سال از آن استفاده نمی کردند. این کالا ها انبار می شدند و فقط فضا اشغال می کردند. این فرهنگ هم باب شده بود که ما چیزی دور نمی ریختیم. آن ها را یک جور در انبار ها ذخیره می کردیم. ما تا کنون خرید کالا های دست اول را باب نموده بودیم. مثل اینکه باب شده بود خانم های ما فقط از زیروآلات طلا استفاده نمایند. این خودش باید انباشت طلا می شد. در حالی که در بسیاری از کشور های جهان زیورآلات خانم ها به صورت مصنوعی است. اینگونه نیست که در یک اقتصاد طلا انباشت گردد و استفاده هم نگردد.

بیشتر بخوانید: با حقوق دو میلیون و 500 هزار تومان چگونه می گردد یک خودروی بی کیفیت را با قیمت 70 میلیون تومان خرید؟

بازار دست دوم می تواند به مردم قدرت خرید مضاعف بدهد

او ادامه می دهد: ما زمانی که وضعیت رفاهی مردم خوب بود الگوی مصرف درستی نداشته ایم و در این الگوی نادرست مصرف عملا خیلی از کالا که به ندرت از آن ها استفاده می کردیم را خریداری و در خانه های خود انبار می کردیم. الان فرهنگ خرید و فروش در بازار دست دوم در حال جا افتادن است. در فضای مجازی می بینیم که کالا های بسیار ساده هم برای خرید و فروش گذاشته می شوند. این بسیار مهم است که جامعه بتواند در شرایطی که تحت فشار مالی قرار گرفته است مصرف بهینه و الگوی بهینه مصرف داشته باشد. با گسترش بازار دست دوم بخش زیادی از نیاز های جامعه مرتفع می گردد. این بازار در شرایط رکود مالی عملا می تواند موجب تزریق یک قدرت خرید مضاعف به مردم در شرایط رکود مالی می گردد. فردی که به یخچال یا تلویزیون نو نیاز دارد در این وضعیت مالی می تواند به بازار دست دوم رفته و نیاز خود را تامین کند.

50 درصد خانواده ها قدرت خرید کالای نو ندارند

شقاقی می گوید: با این فشار تحریم ها 50 درصد خانواده ها قدرت خرید کالا های دست اول را نخواهند داشت. ما می توانیم 60-70 درصد از نیازهایمان را با خرید نیاز های دست دوم پوشش دهیم. این می تواند به افزایش رفاه نسبی، بهبود سطح معیشت جامعه یاری کند. بازار دست دوم می تواند جلوی واردات بی رویه را بگیرد. این خودش می تواند به کاهش تقاضا برای ارز منجر گردد. به عبارتی جلوی خروج ارز از کشور گرفته می گردد. به هرحال بخشی از نیاز های ما واردات رسمی یا غیررسمی است. هم واردات کاهش پیدا می نماید و هم واردات غیررسمی کنترل می گردد. ضمن آنکه برای کالا های دست اولی خریداری می شوند، اما مورد استفاده قرار نمی گیرند منابع ریالی و دلاری هزینه شده است و با مصرف بهینه از از اتلاف منابع جلوگیری می گردد.

چرا به خرید کالای نو عادت نموده ایم؟

بیشتر بخوانید: 87 درصد حجم نقدینگی کشور شبه پول است!

دولت فرهنگ سازی و ساختارسازی کند

شقاقی می گوید: فرهنگ بازار دست دوم در کلان شهر هایی مثل تهران، تبریز و ... در فضای مجازی شکل گرفته است، اما هنوز در شهر های کوچک ما این فرهنگ وجود ندارد. دولت می تواند بر روی فرهنگ سازی و ساختارسازی این بازار کار کند. می تواند این را به بحث بگذارد که نیازی به تامین شدن نیازات خانواده ها در بازار دست اول نیست. بازار دست دوم هنوز انسجام و ساختار لازم را تعیین ندارد. کوشش کند که بازاری رقابتی برای کالا های دست دوم ایجاد کند. نظارت بر قیمت گذاری بحث مهمی است. با شفافیت بازار دست دوم عملا علاقه مندی به خرید کالا ها نیز بیشتر می گردد. الان در بازار دست دوم قیمتگذاری ها رقابتی نیست و ما نیازمند ایجاد یک فضای رقابتی و شفاف هستیم به طوری که معایب این بازار هم دیده گردد. چرا که به هرحال ممکن است توسط عده ای تخلفاتی نیز صورت بگیرد. این بازار ضمن آنکه به فرهنگ سازی نیاز دارد به ساختارسازی مالی نیاز دارد. دولت باید با سیاست های خود این بازار را ساماندهی کند در این صورت هم می تواند در حوزه مالیات هم فعال گردد و هم ما شاهد شکل گیری بازاری منسجم باشیم.

منبع: زندگی امروز

به "چرا به خرید کالای نو عادت نموده ایم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا به خرید کالای نو عادت نموده ایم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید