پنیر خیکی عشایر خراسان شمالی ، خوشمزه، اما ناشناخته

به گزارش عینک ورساچه، بجنورد- ایرنا:عشایر خراسان شمالی با تولید سالانه 100 تن پنیر، روغن زرد و دیگر فراورده های لبنی یکی از قطب های مهم تولید در محصولات ارگانیک کشور محسوب می شود اما، این فراورده ها برای مصرف کننده ناشناخته مانده یا به عبارت دیگر برند سازی نشده است.

پنیر خیکی عشایر خراسان شمالی ، خوشمزه، اما ناشناخته
  • مجله پنیر

دام های عشایر خراسان شاقتصادی در مناطق قشلاقی و ییلاقی در مراتع سر سبز که گیاهان دارویی زیادی وجود دارد تعلیف می کنند به همین علت محصولات عشایری از عطر و بوی خوشی برخوردار است و کیفیت بسیار مناسبی نیز دارد.

نبود برنامه ریزی درست، ساماندهی نامناسب، نداشتن برند و بسته بندی باعث شده این محصول تولیدی عشایر خراسان شاقتصادی ناشناخته بماند.

عشایر خراسان شاقتصادی با افزون بر 700 هزار راس دام سالانه همچنین حدود 800 هزار تن گوشت قرمز، هفت هزار تن شیر و 605 تن روغن حیوانی تولید می کنند که به گفته کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، محصولات این قشر پاک و سالم است.

برخی از شهروندان کشور در استان های مختلف از جمله تهران به این استان سفر می کنند و به صورت فله ای اقدام به خرید محصولات دامی عشایر از جمله پنیر خیکی، روغن حیوانی، روغن زرد، کشک و قره قروت می کنند که بسیار نیز مورد توجه آنها قرار می گیرد.

  • پنیر خیکی عشایر نیاز به برندسازی دارد

مدیرکل امور عشایری خراسان شاقتصادی گفت: پنیر خیکی یا پوستی تولید خانوار های عشایری این استان که از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است باید توسط سرمایه گذاران برند سازی شود.

محمدرضا قلی پور در گفت و گو با ایرنا گفت: خانوار های عشایری این استان سالانه افزون بر 100 تن پنیر خیکی باکیفیت تولید می کنند اما این محصول به صورت فله ای و بی نام و نشان به فروش می رسد.

وی اضافه کرد: محصولات عشایر این استان پاک و سالم و حتی ارگانیک تولید می شود که نیاز است سرمایه گذاران در حوزه صنایع غذایی با برند سازی این تولیدات را به کشور معرفی کنند.

وی با بیان اینکه پنیر خیکی خانوار های عشایری این استان در محیطی بی هوازی تولید می شود گفت: عشایر این پنیر را در زیر زمین به جای یخچال چندین ماه نگهداری می کنند که این امر محیطی بی هوازی را برای تخمیر ایجاد می کند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شاقتصادی اضافه کرد: این پنیر از شیر گوسفند تولید می شود و هم اکنون به طور متوسط هر یک کیلوگرم 800 هزار ریال در بازار به صورت فله ای به فروش می رسد.

قلی پور با بیان اینکه پنیر خیکی و سایر فراورده های لبنی عشایر از طعم خاصی برخوردار است گفت: دام های عشایر در چراگاه ها و مراتع مناطق ییلاقی و قشلاقی تعلیف می شوند که این مناطق از گیاهان دارویی فراوانی برخوردار است به همین دلیل شیر گوسفندان دارای طعم و عطر خاصی است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شاقتصادی گفت: پنیر تولیدی خانوار های عشایری به دلیل اینکه گوسفندی است و درصد چربی بالاتری در مقایسه با سایر پنیرها دارد از کیفیت بهتری برخوردار است.

  • عشایر خراسان شاقتصادی 70 نوع محصول تولید می کنند

مدیرکل امور عشایر خراسان شاقتصادی اضافه کرد: خانوار های عشایری استان افزون بر 70 نوع محصول شامل انواع پنیر، ماست خشک، کشک، قره قروت، دوغ و سایر تولید می کنند اما بیشتر به مصرف خانوار می رسد و بعضاً فروخته نیز می شود.

قلی پور گفت: راه اندازی واحدهای کوچک برای بسته بندی و برندسازی برای عرضه تولیدات عشایری به بازار در زمینه بهداشتی، اطلاع رسانی و تبلیغ ضروری است.

وی با بیان اینکه خانوار های عشایری این استان افزون بر 700 هزار راس دام در دست دارند گفت: عشایر این استان سالانه هفت هزار و 500 تن گوشت قرمز تولید می کنند که این میزان بین 25 تا 30 درصد تولید گوشت استان است.

قلی پور اضافه کرد: همچنین عشایر این استان سالانه هفت هزار تن شیر، 605 تن روغن حیوانی و یکهزار و 200 تن پشم تولید می کنند.

وی بر ایجاد اشتغال، اشتغال پایدار در خانوار های عشایری استان تاکید کرد و گفت: با فراهم کردن زمینه فروش محصولات عشایری که پاک و سالم هستند و همچنین نسبت به سایر محصولات از کیفیت بالاتری برخوردار است باید شغل های جدید نیز ایجاد کنیم.

پنیر محلی به خصوص پنیر خیکی یا پوستی یکی از باکیفیت ترین محصولات است از آنجایی که تولید پنیر خیکی تنها محدود به منطقه خراسان و اطراف آن است می توان این محصول با کیفیت را به کشور معرفی کرد و برای تولید کننده ها ارزش اقتصادی بیشتر ایجاد کرد، با توجه به طعم و خصوصیات ویژه آن حتی می توان آن را تجاری سازی نیز کرد.

قلی پورگفت: عشایر با فعالیت در بخش های مختلف و توانمندسازی هم به اقتصاد و معیشت خود و هم به رفع مسائل اقتصادی و استقلال کشور کمک بسیار مهمی می کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شاقتصادی گفت: سرانه دام خانوارهای عشایری این استان با 156 راس دام از میانگین کشور با 113 راس بیشتر است.

وی اضافه کرد: خراسان شاقتصادی از نظر تعداد خانوار های عشایری در کشور در رده پانزدهم قرار گرفته است اما، از نظر دام و تولید گوشت قرمز در جایگاه دوازدهم است.

جشنواره ملی فرهنگی و ورزشی عشایر کشور در دهه آخر خردادماه در مجموعه تاریخی بلقیس اسفراین برگزار می شود.

در این جشنواره ملی که برپایی سه روزه آن برای 23 خردادماه برنامه ریزی شده، عشایر 15 استان کشور حضور خواهند یافت.

هدف از برگزاری این جشنواره ملی معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری مناطق عشایری، رونق تولید، کالاهای عشایری و همچنین معرفی فرهنگ، آداب و رسوم این قشر است.

همچنین در این جشنواره استان های مختلف با برپایی سیاه چادرهایی محصولات غذایی و لبنی و نیز تولیدات صنایع دستی خود را به نمایش می گذارند.

پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شاقتصادی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد گوشت استان را تولید می کنند.

هم اکنون عشایر خراسان شاقتصادی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و 38 طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

منبع: همشهری آنلاین

به "پنیر خیکی عشایر خراسان شمالی ، خوشمزه، اما ناشناخته" امتیاز دهید

1 کاربر به "پنیر خیکی عشایر خراسان شمالی ، خوشمزه، اما ناشناخته" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنیر خیکی عشایر خراسان شمالی ، خوشمزه، اما ناشناخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید