قطعی برق، همدست کرونا برای رکود در بازار شد!

به گزارش عینک ورساچه، قطعی برق به اسم یک مشکل ضرر بار و جبران ناپذیر، به مسائل قبلی بعضی از صنوف اضافه شده است.

قطعی برق، همدست کرونا برای رکود در بازار شد!

به گزارش خبرنگار مشکل قطعی برق در سراسر کشور حواشی زیادی را اخیرا ایجاد نموده که مردم هم با انتقاد های فراوان به دولت و ارگان های مربوط مشکل خود را بیان می نمایند. شکایت از بدون برنامه ریزی قطع کردن برق ها به نارضایتی از روشنایی های بی مورد در بعضی ساختمان ها هم کشیده است.

دسته ای از مردم که قطعی برق علاوه بر زندگی شخصی به کاسبی آن ها ضرر زده، جامعه صنفی کشور است به طوری که بعضا فراوریات یا فعالیت های صنفی آن ها مختل شده و با ضرر های جبران ناپذیر روبرو شده اند.

به اسم مثال واحد های صنفی که انواع محصولات پروتئینی و تازه را می فروشند در طول شبانه روز یخچال های آن ها روشن است و در صورت قطعی برق قطعا با خرابی محصولات روبرو می شوند و این به معنای ضرر صد درصدی برای واحد صنفی است.

بعلاوه در بعضی از موارد ابزار های تاسیساتی واحد های فراوریی با قطعی مکرر برق دچار مسائل اساسی می شوند که هزینه برای تعمیر یا تعویض آن ها بسیار زیاد است حتی بعضا بعضی از این واحد های فراوریی توانایی پرداخت این هزینه ها را ندارند و نسبت به تعطیلی واحد فراوریی یا صنفی خود اقدام می نمایند.

یکی دیگر از مسائلی که به خصوص فراورینماینده ها در مورد قطعی برق با آن روبرو هستند، دریافت قبض کامل قبض برق از سوی دولت با وجود قطعی مکرر آن طی هفته های گذشته است به طوری که یک فراورینماینده فرآورده های لبنی در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: این وضعیتی که از ابتدای این هفته در منطقه ها مسکونی تهران رخ می دهد را ما از هفته های قبل در نواحی حومه تهران به خصوص در شهرک های صنعتی شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: پس از آنکه شیر خام از دام گرفته می گردد، مراحل مختلفی را طی می نماید تا به دست مشتری یا مصرف نماینده برسد و تمام دستگاه هایی که در این راستا مورد استفاده قرار می گیرند با برق کار می نمایند و قطعی برق از یک حدی که بگذرد باید تمام شیر را دور ریخت.

این فراورینماینده فرآورده های لبنی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه با قطعی مکرر برق دچار مسائلی همانند فاسد شدن فراوریات می شویم، در بعضی از موارد این مشکل هم برایمان پیش آمده که دستگاه ای صنعتی ما هم با خرابی روبرو می شوند به طوری که این دستگاه ها هیچ گاه نباید خاموش شوند چراکه روشن کردن مجدد آن ها فشار زیادی به دستگاه وارد می نماید.

بر اساس این گزارش، فراوری لبنیات تنها یک گوشه ای از این مسائل است به طوری که به همین دلیل فروشندگان فرآورده های لبنی هم در صورت بروز قطعی برق با مشکل روبرو خواهند شد چراکه لبنیات یک محصول غذایی بسیار حساس است و در صورتی که در یخچال نگه داری نگردد قطعا فاسد خواهد شد.

علاوه بر محصولات لبنی، فروشگاه های زنجیره و سوپرمارکت ها هم بسکمک از محصولات فساد پذیر خود را در یخچال ها نگه داری می نمایند که قطعا با قطعی برق در طولانی مدت تمام این محصولات فاسد خواهند شد.

به همین دلیل محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: کارکرد دستگاه های خمیر سازی و پخت نان در نانوایی های سنتی با برق است و تمامی واحد های صنفی در سطح تهران طی روز های گذشته حداقل یک مرتبه در روز دچار قطعی برق شده اند.

وی اضافه کرد: قطعی برق در این واحد های صنفی برابر تعطیلی آن هاست و به هیچ اسم در ساعات قطعی برق نمی توانند فعالیت نمایند که باعث اعتراض مشتری ها و نارضایتی آن ها در این ایام شده است.

تجربه نشان داده که دولت حمایت های قابل توجهی از اصناف ننموده است و این حمایت نکردن ها در دوره محدودیت های کرونایی گذشته سبب شده تا صنوف متخلف هم ضرر های زیادی را متحمل شوند.

از ابتدای این هفته هم با توجه به اینکه تهران به رنگ قرمز کرونایی در آمده است، ستاد ملی مقابله با کرونا طی اقدامی تمام مشاغل گروه های شغلی 2، 3 و 4 و بازار های عظیم شهر را تعطیل خاطرنشان کرد و این تعطیلی مزین بر دلیل شد تا ضرر های صنوف چند برابر گردد.

در طرف مقابل ماجرای قطعی برق، یک کسب وکار طی روز های گذشته رونق پیدا نموده و آن هم فروش تجهیزات حفاظتی و الکترونیکی مانند محافظ دستگاه های الکترونیک است، البته رونق در این بازار یک پیامد منفی هم دارد چراکه هجوم مردم به این بازار ها نشان می دهد شاید بعضی محصولات خانگی آن ها مانند تلویزیون یا یخچال فریزر و سایر اقلام سوخته باشد.

به همین دلیل صادق فیض آبادی رئیس اتحادیه فروشندگان تجهیزات حفاظتی و الکترونیکی تهران در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: طبق آماری که از واحد های صنفی تهران دریافت نموده ایم فروش محافظ های تلویزیون و یخچال و فریزر از هفته گذشته افزایش پیدا نموده و مردم حتی یک دستگاه خود را به چند محافظ وصل می نمایند.

وی اضافه کرد: اما این افزایش تقاضا باعث نشده تا عرضه در بازار کاهش پیدا کند و دچار کمبود در بازار شویم چراکه از چند ماه گذشته که دچار قطعی برق در تهران شده بودیم، انبار فراورینمایندگان از دستگاه های حفاظتی پر بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان تجهیزات حفاظتی و الکترونیکی تهران خاطرنشان کرد: هم اکنون هم فراورینمایندگان نسبت به افزایش فراوریات محافظ های الکترونیکی اقدام نموده اند تا احیانا در بازار هیچ کمبودی احساس نگردد و این کمبود هم دچار افزایش قیمت ها نگردد.

با تمام این تفاسیر دولت نه تنها از یک سال و نیم گذشته که کرونا در کشور شیوع پیدا نموده، از صنوف مختلف حمایت ننموده است بلکه این قطعای برق اخیر باعث شده تا چند مشکل عظیم به مسائل قبلی آن ها اضافه گردد.

طبق اظهاراتی که روسای اتاق های اصناف و بازرگانی کشور دارند، جامعه صنفی در ایران یکی از عظیم ترین جوامع فعال در کشور است که در تنگنا های مالی همیشه پای کار بوده اند و در سخت ترین شرایط موجود دست از کار و فعالیت نکشیده اند تا هیچ کمبودی در مورد اقلام مصرفی و خدماتی در سراسر کشور حس نگردد.

از سال های گذشته شاهد این بوده ایم که بسکمک از واحد های صنفی و فراوریی نسبت به تعطیلی واحد های خود اقدام نموده اند و به طور کامل ورشکسته شده اند که همین رویداد نشانده عمق ماجرا و اوضاع نابه سامان در جامعه صنفی کشور است.

این اوضاع نابه سامان قطعا بدون کمک و کمک دولت حل نخواهد شد دولتی که در روز های آخر خود به سر می برد و تا چند هفته آینده دولت تازه با سیاست های تازه پای کار خواهد آمد که در این روز ها چشم صنوف، بازاریان و فراورینماینده ها به حمایت های دولت تازه است.

گزارش از حسین فطرتی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "قطعی برق، همدست کرونا برای رکود در بازار شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطعی برق، همدست کرونا برای رکود در بازار شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید