واکنش ایران به تعلیق حق رای در سازمان ملل

به گزارش عینک ورساچه، سخنگوی وزارت امور خارجه به تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل متحد واکنش نشان داد.

واکنش ایران به تعلیق حق رای در سازمان ملل

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به تعلیق حق رای جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای پایه گذار و فعال سازمان ملل، خود را متعهد به پرداخت کامل و به موقع حق عضویت در سازمان ملل متحد و دیگر سازمان ها و آژانس های بین المللی می داند. متاسفانه برای دومین سال پیاپی و به علت تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا پرداخت های کشورمان با مشکل روبرو شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از منع 8کشور از جمله ایران برای حق رأی در سازمان ملل خبرداد. گوترش بعلاوه حداقل مبلغ پرداختی از سوی هرکشور از جمله ایران را تعیین نموده است. به طور مثال، کشورمان باید مبلغ کمی بیشتر از 18 میلیون دلار پرداخت کند.

سعید خطیب زاده درباره علت عدم پرداخت حق عضویت گفته که به رغم مضایق متعدد ایجادشده، دولت جمهوری اسلامی ایران منابع لازم را برای پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل فراهم آورده و در حال اجرا رایزنی های ضروری برای حل و فصل موضوع می باشد. در عین حال تدارک کانالی امن جهت پرداخت سریع تر حق عضویت مدنظر است.

تعلیق حق رأی زمانی انجام می گردد که کشوری بدهی هایش برابر یا بیشتر از مقدار پرداختی 2 سال گذشته باشد.

شایسته است دبیرکل سازمان ملل و دبیرخانه نیز شرایط ویژه کشور های روبرو با تحریم های غیرقانونی را به طور خاص مدنظر قرار دهند و از مساعدت به این کشور ها برای پرداخت سهمیه خود مضایقه ننمایند این جمله را خطیب زاده مورد تاکید قرار داد.

سال گذشته نیز ایران حق رأی خود را به علت عدم پرداخت حق عضویت از دست داد و در آن موقع خاطرنشان کرد که به علت تحریم های مالی آمریکا نمی تواند حداقل مبلغ را پرداخت کند.

منبع: فرارو

به "واکنش ایران به تعلیق حق رای در سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ایران به تعلیق حق رای در سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید