هلاکت فرمانده تیپ 110 عربستان در یمن، سودان قصد خروج از جنگ یمن را دارد

به گزارش عینک ورساچه، خبرگزاری خبرنگاران- فرمانده تیپ 110 مزدوران سعودی در این کشور کشته شد.

هلاکت فرمانده تیپ 110 عربستان در یمن، سودان قصد خروج از جنگ یمن را دارد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری عینک ورساچه، این شخص همراه با دهها مزدور دیگر در حمله کمیته های مردمی و ارتش یمن در جبهه خب و الشعف در الجوف کشته شده است.

در این گزارش به جزییات بیشتری اشاره نشده است.

روز گذشته منابع یمنی از حمله جنگنده های متجاوزان سعودی به مناطقی در استان الجوف خبر دادند.

به گزارش شبکه الجهته، جنگنده های سعودی، مناطق الخنجر و المرازیق در استان الجوف را 14 بار بمباران کردند.

از سرگیری درگیری ها در استان حدیده

منابع خبری از درگیری شدید میان نیرو های وابسته به انصار الله یمن با نیرو های تحت حمایت امارات در اطراف شهر دریهمی، جنوب شهر حدیده خبر دادند.

به گزارش تلویزیون الجزیره، منابع خبری از درگیری شدید میان نیرو های وابسته به انصار الله یمن با نیرو های تحت حمایت امارات در اطراف شهر دریهمی، جنوب شهر حدیده خبر دادند.

این درگیری ها موجب شد بار دیگر نیرو های وابسته به حوثی ها در دریهمی در محاصره قرار بگیرند. مقامات یمنی از کشته شدن 52 نفر از جمله غیر نظامیان در این درگیری ها خبر دادند.

مارتین گریفیتس نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این باره ضمن ابراز نگرانی از افرایش درگیری ها در حدیده، این درگیری ها را نقض توافق آتش بس و در تعارض با روح مذاکراتی دانست که زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار می شود.

آتش بس شکننده در حدیده که مبنایی برای اجرای توافق استکهلم بود حال پس از یک هفته درگیری و افزایش دامنه درگیری ها به شهر های جنوبی دریای سرخ به ویژه شهر دریهمی و اطراف شهرستان حیس، به چالشی در جهت توافق مذکور تبدیل شده است.

دلایل تنش به اواسط دسامبر 2018 باز می شود که نیرو های وابسته به دولت قانونی یمن (دولت وابسته به عبد ربه منصور هادی) ده ها نیروی وابسته به حوثی ها را در مرکز شهر دریهمی محاصره کردند، دو سال پس از آن اتفاق حوثی ها با حمایت صد ها نفر از نیرو های خود حملات گسترده ای را شروع کردند تا بتوانند محاصره طولانی مدت نیروهایشان را بشکنند.

از زمان شروع درگیری ها، مارتین گریفیتس کوشش هایی را برای اجرا شدن مجدد آتش بس شروع کرد، اما این کوشش ها به نتیجه نرسید. گریفیتس می گوید، با نگرانی شدید اوضاع استان حدیده به ویژه گزارش ها از کشته شدن ده ها غیرنظامی از جمله زنان و بچه ها را تحت نظر دارد. از نظر گریفیتس این درگیری ها نقض توافق آتش بس و مخالف با روح مذاکرات است.

سازمان ملل متحد از دو طرف درگیر دعوت نموده است به درگیری ها انتها دهند، به تعهداتشان در استکهلم پایبند باشند و با سازوکار مشترک اجرایی سازمان ملل متحد برای حمایت از توافق مذکور همراه شوند.

بسیاری از یمنی ها اتفاقات استان حدیده را نشان از شکست توافق استکهلم می دانند که تا به امروز جز تبادل هزار اسیر، هیچ بخشی از آن اجرایی نشده است.

سودان قصد خروج از جنگ یمن را دارد

وزیر خارجه سودان با اشاره به اینکه دخالت کشورش در جنگ سودان در دوران ریاست جمهوری عمر البشیر انجام شده، تاکید نمود که خارطوم به دنبال خروج از این جنگ است.

عمر قمرالدین وزیر خارجه سودان گفت که دخالت ارتش سودان به جنگ یمن در دوره ریاست جمهوری عمر البشیر روی داد و خارطوم اکنون به دنبال خروج از این ورطه است.

قمرالدین در گفت وگو با فرانس 24 توضیح داد: ورود به جنگ مانند خروج از آن نیست. ما به خواسته البشیر در این جنگ دخالت کردیم اما اکنون کوشش داریم تا از آن خارج شویم. بسیاری از نیروهای ما از آن خارج شده اند و تنها شمار اندکی باقی مانده اند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، وی در پاسخ به سوالی درباره مشارکت خارطوم در جنگ لیبی گفت: سودان حتی یک نظامی در لیبی ندارد و من هر کسی را که حتی یک نظامی وابسته به دولت سودان در لیبی نشان دهد، به مبارزه می طلبم. مزدوران هیچ ارتباطی با دولت ندارند. آنها افرادی هستند که خود برای خود تصمیم می گیرند که به این گروه ملحق شوند یا آن. در این کشور بجنگند یا آن دیگری.

وزیر خارجه سودان در پاسخ به این سوال که چه چیزی این مزدوران را برای جنگ در دیگر کشورها ترغیب می نماید و آیا در این باره اطلاعاتی دارد، شرح داد: من هیچ اطلاعاتی ندارم. من مزدور نیستم و نمی دانم چی چیزی آنها را به این کار ترغیب می نماید.

خبرنگار فرانس 24 سوال خود را کمی تغییر داد و گفت: من شما را به مزدوری متهم نمی کنم اما شما به عنوان یک مسئول سودانی می توانید درباره این پرونده اطلاعاتی داشته باشید. اما قمر الدین با همان ادبیات پاسخ داد: با هیچ مزدوری در هیچ جای دنیا ارتباطی ندارم و نه من و نه دولتم نمی دانیم که چه چیزی مزدوران را به این کارها ترغیب می نماید.

وزیر خارجه سودان در حالی می گوید که خارطوم به دنبال خروج از جنگ یمن است که چند روز پیش، منابع سعودی گزارش دادند صدها نظامی سودانی اخیرا به وسیله عربستان سعودی وارد یمن شدند که همین امر نشان می دهد خارطوم به دنبال افزایش مشارکت در جنگ علیه یمن است.

وبگاه میدل ایست آی به نقل از منابع سعودی گزارش کرد که 1018 افسر و نظامی ارتش سودان روز 22 سپتامبر با قایق هایی وارد عربستان شده و از مراکز بازرسی گذرنامه ها در شهر جازان واقع در جنوب شرقی این کشور در نزدیکی مرز یمن عبور کردند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، یک منبع مطلع در این باره گفت که دو هواپیمای سودانی نیز نظامیان را از خارطوم به فرودگاه نجران در جنوب عربستان سعودی منتقل کردند.

سودان پیشتر در ژانویه گذشته اعلام نموده بود که میخواهد شمار نظامیان خود در یمن را از حدود پنج هزار نظامی به حدود 650 نظامی کاهش دهد. سودان پیش از این 15 هزار نظامی در یمن داشت که در قالب ائتلاف اماراتی-سعودی علیه یمن وارد این کشور شده بودند.

گفت وگوی مقام یمنی با سفرای اتحادیه اروپا، هلند و چین

رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در ملاقاتهای ویدئوکنفرانسی با سفرای اتحادیه اروپا، هلند و چین درباره آخرین تحولات یمن و جنایات ائتلاف سعودی رایزنی کرد.

محمد عبدالسلام رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن ملاقاتهایی (به وسیله ویدئوکنفرانس) با سفرای اتحادیه اروپا، هلند و چین برگزار کرد.

بر اساس گزارش شبکه الجهته، در این ملاقاتها شرایط انسانی، تبادل اسرا، نفتکش صافر، تشدید تنش های نظامی و اعلامیه مشترک پیشنهادی از مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل در امور یمن برای صلح مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

عبدالسلام تأکید کرد، کسانی که در برابر صلح در یمن ایستاده اند کشورهای عضو ائتلاف متجاوز هستند که بر ادامه محاصره اصرار دارند، بحران بشری تنها یکی از تبعات محاصره ظالمانه و تأثیرات فاجعه بار آن بر همه ملت یمن است.

وی در ملاقات با سفیر هلند به سالروز حمله ائتلاف سعودی به سالن عظیم همایش ها در صنعاء اشاره و تأکید کرد: در زمان معاصر ما فجیع تر و وحشتناک تر از جنایات ائتلاف سعودی-آمریکایی علیه ملت یمن وجود ندارد.

در حمله مذکور در اکتبر 2016 ، حدود 140 یمنی به شهادت رسیدند و تعداد مجروحان به ششصد نفر رسید.

عبدالسلام در ملاقات با سفیر چین نیز شرایط سیاسی، امنیتی و انسانی، چالش های منطقه ای و بین المللی و روابط دوجانبه میان ملت یمن و چین مورد آنالیز نهاده شد.

وی تأکید کرد، ائتلاف سعودی پس از شکست سیاسی سعی در گرسنگی دادن به ملت یمن و تحمیل موانع مالی بیشتر برای تنبیه جمعی همه یمنی ها نموده است.

اقدام مجلس اروپا علیه ریاض

مجلس اروپایی بر ضرورت انتها یافتن جنگ در یمن و محاکمه واقعی عاملان قتل جمال خاشقجی تاکید نمود.

به گزارش تلویزیون الجزیره، مجلس اروپا خواهان محاکمه عاملان قتل جمال خاشقجی مخالف نظام سعودی و انتها یافتن جنگ در یمن شد.

مجلس اروپا خواهان کاهش سطح نمایندگی این اتحادیه در نشست سران گروه 20 در ریاض شد. این نشست قرار است ماه نوامبر آینده برگزار شود. مجلس اروپا در نامه های جداگانه به شارل میشل، رئیس شورای اروپا و اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، خواهان آن شده است که نشست گروه 20, آزادی زندانیان و محاکمه واقعی عاملان قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی را از دولت ریاض مطالبه کند. مجلس اروپایی همچنین بر ضرورت انتها یافتن جنگ در یمن تاکید نموده است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "هلاکت فرمانده تیپ 110 عربستان در یمن، سودان قصد خروج از جنگ یمن را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هلاکت فرمانده تیپ 110 عربستان در یمن، سودان قصد خروج از جنگ یمن را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید