ماجرای درج کلمه تراریخته روی قوطی تن ماهی

به گزارش عینک ورساچه، مدیرکل سازمان شیلات ایران و مدیرعامل کارخانه کنسرو ماهی شیلانه درباره درج عنوان تراریخته روی بعضی از قوطی های کنسرو تن ماهی این شرکت توضیحاتی ارائه دادند.

ماجرای درج کلمه تراریخته روی قوطی تن ماهی

چندی پیش یکی از کاربران عینک ورساچه عکسی را برای این خبرگزاری ارسال کرد که در آن نشان داده می گردد روی کنسرو ماهی شرکت شیلانه، عبارت تراریخته درج شده است. این موضوع از سازمان شیلات ایران و کارخانه فراورینماینده این کنسرو ماهی پیگیری شد و آنها توضیحاتی در این زمینه ارائه دادند.

بنابر اعلام مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری آبزیان و بازار سازمان شیلات ایران، چیزی به نام ماهی تراریخته وجود ندارد و این تراریختگی ممکن است مربوطه به روغن استفاده شده در فراوری کنسرو تن ماهی باشد؛ البته در خصوص کارخانه نام برده باید گفت که آنها تصور داشتند برای استفاده از هر نوع روغنی باید از این عبارت استفاده نمایند، اما متوجه شدند که اگر از روغن همیشگی آفتاب گردان در فراوری تن ماهی استفاده گردد، احتیاج به درج این عبارت نیست.

عیسی گلشاهی در گفت وگو با عینک ورساچه، با بیان اینکه در جهان ماهی تراریخته وجود ندارد و پنج نوع ماهی تن، کیلکا، ساردین، مکرل، قزل آلا که در کنسرو استفاده می شوند هیچ کدام تراریخته نیستند، اظهار کرد: در داخل تن از روغن و نمک هم استفاده می گردد. ممکن است روغن استفاده شده در کنسرو ماهی از نوع تراریخته باشد. البته این موضوع تنها مختص به کنسرو ماهی نیست، بلکه هر محصولی ممکن است از این نوع روغن استفاده کند.

وی افزود: چندی پیش اعلام شد که هر شرکت یا کارخانه ای که در مواد اولیه خود از روغن تراریخته استفاده می نماید، حتما بایستی روی آن درج کند تا مصرف نماینده از آن مطلع باشد و خودش تصمیم بگیرد که از محصول تراریخته استفاده کند یا خیر. این موضوع در جهان هم وجود دارد و مصرف نماینده باید از این موضوع مطلع باشد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری آبزیان و بازار سازمان شیلات ایران با بیان اینکه بخشی از روغن های ذرت و سویا در کشور تراریخته هستند، گفت: در حال حاضر بیشتر کارخانه های فراوری کنسرو ماهی از روغن آفتاب گردان استفاده می نمایند و استفاده از روغن ذرت و سویا در فراوری این محصول برای کارخانه ها صرفه مالی ندارد.

وی در ادامه به ذکر کلمه تراریخته روی این کنسرو ماهی برند معروف اشاره و اعلام کرد: این برند کنسرو ماهی جزو اولین کارخانه هایی است که سازمان استاندارد آنها را مجبور به درج کلمه تراریخته روی محصولاتشان در صورت استفاده از روغن سویا یا ذرت کرد، اما آنها به جای استفاده از عبارت حاوی روغن تراریخته از کلمه ترا ریخته به تنهایی استفاده کردند. از طرفی اشتباه فنی نیز صورت گرفت؛ زیرا آنها تصور داشتند که برای استفاده از هر نوع روغنی باید از این عبارت استفاده نمایند، اما بعدا متوجه شدند که اگر از روغن همیشگی آفتاب گردان در فراوری استفاده شده، احتیاج به درج این عبارت نیست و بر همین اساس اقدام به اصلاح برچسب قوطی کردند.

گلشاهی در پاسخ به این سوال که آیا این کنسروهایی که در بازار توزیع شده است مسئله ای از نظر سلامت برای مصرف نماینده ندارد؟ گفت: این محصول کاملا سالم است و هیچ مسئله ای در این زمینه وجود ندارد.

اظهارات مدیرعامل کارخانه

غلامرضا شاکر - مدیرعامل کارخانه کنسرو ماهی شیلانه - نیز در گفت وگو با عینک ورساچه، با تاکید بر اینکه در این کارخانه از هیچ نوع روغن تراریخته ای استفاده نمی گردد و محصولات این واحد فراوریی با روغن آفتاب گردان تهیه می گردد، گفت: از اداره بهداشت و سازمان استاندارد دستور داده اند کلمه تراریخته روی قوطی کنسرو قید گردد. در حقیقت منظور آنها کارخانه هایی بود که از روغن کلزا، سویا و ذرت در فراوریاتشان استفاده می کردند. پس از اعلام این دستور هنگام سفارش قوطی، کلمه تراریخته روی قوطی های این کارخانه چاپ شد اما بلافاصله با اداره بهداشت و سازمان استاندارد مکاتبه و اجازه درج عبارت با روغن آفتاب گردان از سازمان مربوطه اخذ شد.

وی افزود: در سفارشات بعدی تهیه قوطی نیز از جمله با روغن آفتابگردان به صورت چاپ روی فلز استفاده می گردد.

شاکر در پاسخ به اینکه پس چرا اگر از روغن تراریخته استفاده نشده، در بخش محتویات قوطی کنسرو یاد شده عبارت روغن گیاهی تراریخته درج شده است؟ گفت: هیچگونه روغن تراریخته ای در محصول تن ماهی شیلانه وجود ندارد. زمانی که طبق دستور اداره بهداشت و سازمان استاندارد علامت تراریخته روی قوطی ها چاپ شد، این جمله نیز در این بخش درج شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ماجرای درج کلمه تراریخته روی قوطی تن ماهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای درج کلمه تراریخته روی قوطی تن ماهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید