با ترفندهای گریم در مختارنامه آشنا شوید

به گزارش عینک ورساچه، مسعود ولدبیگی هم در این روزهای تلخ از دست دادن ها، برای همواره رفت؛ هنرمندی که ذهنش و اثر انگشتانش در طراحی گریم شخصیت های سریالی مانند مختارنامه، او را برای همواره مانا خواهد نمود.

با ترفندهای گریم در مختارنامه آشنا شوید

به گزارش گروه فرهنگی عینک ورساچه، ولدبیگی در این سال ها به عنوان طراح گریم، با بسیاری از پروژه های سینمایی و تلویزیونی همکاری داشته است، اما قدر مسلم یکی از آثاری که نام او را برای همواره در حافظه هنر تصویر و نمایش ایران جاودان خواهد نمود، طراحی چهره پردازی در سریال مختارنامه است. او در آن موقع به همراه یازده نفر دیگر اجرای گریم های شخصیت های سریال داود میرباقری را بر عهده گرفت و با عبدالله اسکندری در مقام طراح جلوه های ویژه گریم همکاری می کرد.

مسعود ولدبیگی به ایسنا گفته بود که هر کدام از شخصیت های سریال مختارنامه پس از چند بار اجرای گریم، به گریم نهایی می رسند و در حالی که آن موقع سه سال از ساخت این پروژه می گذشت، مثال زده بود که بازیگر ایفانماینده نقش مختار (فریبرز عرب نیا) به طور تقریبی نزدیک به 200 بار گریم شده بود!

شیوه کارشان به این شکل بود که سناریو را مطالعه می کردند، در جلسه ای با حضور کارگردان (میرباقری) شرکت نموده و نقطه نظرات او را می شنیدند. پس از آن، طرح گریم می زدند و طرح ها را به صورت تست پیاده می کردند. در این جهت گاه اتفاق افتاده بود که بازیگری را بیش از 10 بار تست زده باشند اما باز هم به آن چه می خواستند، نرسیده باشند.

ولدبیگی درباره حفظ راکوردهای گریم بازیگران مختارنامه هم شرح داده بود، تمام کارهایی که روی صورت بازیگر اجرا شده به شکل کارتکس ضبط می گردد و در نهایت از هر بازیگر یک پفراینده کامل داریم. در پروژه هایی مانند مختارنامه، گاه ممکن است بازیگر برود و پس از 6 ماه بازگردد که با استفاده از همان عکس ها و بیوگرافی که در پفراینده اش موجود است، مجددا او را گریم می کنیم. با بعضی از بازیگران از همان ابتدا شرط می گردد که نباید به چهره شان دست بزنند. اگر احتیاجی به اصطلاح و کوتاه کردن ریش یا مو باشد هم باید به ما مراجعه نمایند تا فرم اصلی دست نخورد.

مسعود ولدبیگی برای طراحی گریم های سریال مختارنامه الگو و عکسی در دست نداشت؛ بنابراین روایت های این دوران که به صورت سینه به سینه و نسل به نسل انتقال یافته بود را ملاک کار قرار داد.

می گفت: درچنین مواردی ذهن است که کار می نماید و طراح گریم پس از مشاوره با کارگردان طرح خود را پیاده می نماید.

آنها برای طراحی گریم ها در سریال مختارنامه، بازیگران را به دو دسته اشقیا و اولیا تقسیم بندی و سعی نموده بودند این تقسیم بندی در گریم ها نیز لحاظ گردد. در چنین شرایطی بیننده به مجردی که به شخصیت اشقیا یا اولیا برخورد می نماید، به سرعت متوجه این موضوع خواهد شد.

به گفته این طراح چهره پرداز، با تقسیم بندی گریم ها در سریال مختارنامه، شخصیت های مثبت شبیه به هم و شخصیت های منفی نیز شبیه به هم شده بودند.

اما ولدبیگی و همکارانش برای اینکه شخصیت های مختارنامه همگی شبیه به هم نشوند هم تمهیدی اندیشیده بودند. او در این زمینه شرح داده بود: معمولا در گذشته در پروژه هایی مانند مختارنامه، ظاهر افراد یکنواخت بود، اما من کوشش کردم بیننده را با چهره هایی مشابه خسته نکنم و او را با چهره هایی رو به کنم که برایش تازگی داشته باشد و این اتفاق در عین حالی اتفاق افتاده که ریشه چهره پردازی همه شخصیت های منفی یکی است و شخصیت های مثبت نیز دارای وجوه اشتراکی هستند.

مسعود ولدبیگی در انتخاب بازیگران بر اساس نقش هایی که برایشان انتخاب می شد هم دخالت داشت؟

شرح داده بود: گاه اتفاق می افتد که کارگردان فردی را معرفی نموده و گفته این بازیگر باید نقش شخصیتی بسیار مثبت را بازی کند، اما من دیده ام که چهره این بازیگر از هیچ المانی برای مثبت شدن برخوردار نیست. در چنین شرایطی این نکته را به کارگردان گوشزد نموده ام، با هم مشورت نموده ایم و بازیگر عوض شده است.

اما او چه ترفندهایی به کار می گرفت تا از تداعی کردن نقش قبلی بازیگر پرهیز گردد؟

ولدبیگی تاکید داشت که از عملکرد و گذشته بازیگر مطلع باشد و بدین وسیله ترفندهایی را در گریم به کار بگیرد که نقش قبلی وی را تداعی نکند.

می گفت: ما تمام کوششمان را می کنیم که المان های قبلی را در طراحی گریم بازیگران مختارنامه کنار بگذاریم. گاه اتفاق می افتد که 10 بار بازیگر را تست می زنیم تا به آن چه می خواهیم نزدیک شویم.

در سریال مختارنامه که 16 سال از تاریخ روایت می شد، بیش از همه گذشت زمان بر چهره شخصیتی مانند مختار تاثیر می گذاشت و در مابقی شخصیت ها این فرایند چندان دیده نمی شد. مسعود ولدبیگی دراین زمینه شرح داده بود: شخصیت مختار به دلیل درگیری های که داشته به یکباره پیر و شکسته می گردد. اما چهره اطرافیان وی در طول این 16 سال چندان تغییر نمی نماید.

او درباره تغییر یک باره گریم شخصیت ها که در بعضی سریال ها اتفاق می افتد، اظهار نموده بود: این اتفاق به طور حرفه یی بستگی به خود قصه و سناریو دارد و اگر چنین اتفاقی بی هیچ پشتوانه رخ دهد، ضعف خود مجری است.

ولدبیگی هم مانند بسیاری از هنرمندان فعال در این حوزه، از بودجه اختصاص یافته گله مند بود و عمده ترین ضعف ها در حوزه چهره پردازی را به کمبود بودجه مربوط می دانست. و البته در این زمینه مثالی هم زده بود، با داستانی رو به رو بوده ایم که در آن یک بازیگر 20 ساله باید 30 سال پیرتر می شده است. چنین اتفاقی در گریم به متریال خاص احتیاج دارد که هزینه اش بالا است. در چنین شرایطی دو راه بیشتر نداریم یا این که تهیه نماینده این متریال را فراهم کند و یا از جیب خودمان پول آن را بدهیم و از آن جا که قیمت بالا است تهیه نماینده زیر بار نمی رود و از چهره پرداز می خواهد که یک کاری اش بکند. در چنین شرایطی است که حاصل کار آن طور که باید و شاید نمی گردد و دیگران هم قضاوت می نمایند که کار از طراح گریم خوبی بهره مند نبوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "با ترفندهای گریم در مختارنامه آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ترفندهای گریم در مختارنامه آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید