نکات کاربردی برای نگهداری و پرورش گل آزالیا در آپارتمان

به گزارش عینک ورساچه، نگهداری و پرورش گل آزالیا در منزل احتیاج به هوای خنک، نور کافی و غیرمستقیم، مه پاشی و آبیاری روزانه دارد. گل آزالیا در محیط گرم، فضا های بسته و بدون تهویه خیلی زود پژمرده و گلدهی آن کم می گردد.

نکات کاربردی برای نگهداری و پرورش گل آزالیا در آپارتمان

سرویس گیاهان و حیوانات - یکی از زیباترین و خوشبوترین گل هایی که در کشور ما به ویژه در روز های مانده به عید نوروز در گلفروشی ها و پیاده رو ها دیده می گردد و هواداران زیادی دارد گل آزالیاست. آزالیا که یکی از گیاهان تصفیه نماینده هوا محسوب می گردد، اغلب به صورت درختچه ای پر گل با گل های بنفش، قرمز، صورتی و سفید است و نگهداری از آن در محیط آپارتمان احتیاجمند دانستن شرایط نگهداری و نحوه مراقبت از آن است. با مطالعه این مقاله نحوه نگهداری و پرورش گل آزالیا در آپارتمان را یاد بگیرید.

شرایط نگهداری و پرورش گل آزالیا

1. انتخاب گلدان

استفاده از گلدان های سفالی بزرگ و عریض با پهنای زیاد بهترین انتخاب برای پرورش و نگهداری گل آزالیا برای چندین سال است. این گل هر دو تا سه سال احتیاج به تعویض گلدان دارد و بهترین زمان برای تعوض گلدان اواخر تابستان تا اوایل پاییز است.

2. خاک و بستر کاشت مناسب

خاک سبک با حاصلخیزی زیاد، پ.هاش اسیدی و زهکشی مناسب برای نگهداری و پرورش گل آزالیا در گلدان مناسب است. ترکیب تورب، خاکبرگ و ماسه یا ترکیب یک قسمت خاک پیت ماس، یک قسمت خاک گلدانی، یک قسمت شن و یک قسمت خاک پرلیت انتخاب خوبی برای بستر کاشت آزالیا است، ولی پیشنهاد ما خرید خاک مخصوص آزالیا از گلفروشی هاست، زیرا اغلب خاک های موجود در کشور ما به غیر از خاک جنگل های شمال کشور، پ.هاش خنثی و قلیایی دارند که برای رشد گل آزالیا مناسب نیست.

3. میزان و نحوه آبیاری آزالیا

گل آزالیا به خصوص در زمان گلدهی احتیاج به آبیاری منظم روزانه دارد و بهتر است روزی دو بار گیاه را آبیاری کنید به طوری که آب در زیرگلدانی جمع نگردد. همچنین مه پاشی و اسپری کردن آب روی برگ ها به شادابی گل ها یاری شایانی خواهد نمود.

نکته: برای آبیاری آزالیا بهتر است از آب جوشیده سرد که فاقد املاح است بهره ببرید. همچنین دقت کنید که بستر کاشت گیاه همیشه مرطوب و نه خیس و غرقاب باشد. اگر برای چند روز فراموش کردید که گیاه را آبیاری کنید یا به هر دلیلی نتوانستید روزانه آبیاری را انجام دهید، در اولین فرصت گلدان را در یک سطل آب جوشیده سرد (همدما با دمای محیط) فرو برده و تا توقف کامل حباب های هوا صبر کنید تا شوک ناشی از خشکی کشیدن گیاه جبران گردد.

4. دمای نگهداری آزالیا

گل آزالیا در دمای زیاد و گرمای محیط آپارتمان به زودی پژمرده شده و از بین خواهد رفت. درجه حرارت مناسب برای نگهداری و پرورش گل آزالیا دمای 13 تا 18 درجه سانتیگراد در روز و 10 درجه سانتیگراد در شب است؛ بنابراین برای شاداب و سرحال ماندن آزالیا آن را در سردترین قسمت منزل قرار دهید. هرچه محل نگهداری آزالیا در منزل خنک تر باشد، گیاه شما مدت طولانی تری گل هایش را حفظ خواهد نمود.

5. نور مورد احتیاج

آزالیا گیاهی است که در فضای باز نیز اغلب در زیر سایه درختان بزرگ تر رشد می نماید؛ بنابراین به محیطی با نور کافی، ولی دور از تابش مستقیم آفتاب احتیاج دارد. در تابستان بهتر است گلدان را در سایه نگهداری کنید، زیرا تابش مستقیم نور خورشید باعث سوختگی برگ ها، گلبرگ ها و ریزش جوانه ها خواهد شد.

6. محل مناسب برای نگهداری آزالیا در اتاق

آزالیا در حقیقت گیاهی است که در فضای باز رشد بهتری دارد، بنابراین برای نگهداری از آن در منزل باید شرایط محیطی را به گونه ای فراهم کنید که گیاه در معرض هوای آزاد (نزدیک پنجره های باز) و همان طور که در بالا گفته شد، در خنک ترین نقطه اتاق و در برابر نور کافی و غیر مستقیم خورشید قرار گیرد.

7. نحوه کوددهی آزالیا

یکی از مهمترین نکات برای نگهداری وپرورش گل آزالیا توجه به تغذیه گیاه است. آزالیا را از اواخر اسفند با کود کامل و کود حاوی آهن کوددهی کنید و این کار را تا اوایل تیر ماه هر دو هفته یکبار انجام دهید. برای کوددهی می توانید کود را در آب آبیاری حل و همزمان با آب دادن، به گیاه برسانید.

نکته: یک نکته کاربردی برای مراقبت بهتر از گیاه آزالیا، اضافه کردن تفاله چای به خاک گلدان است. تفاله چای پ.هاش خاک را اسیدی می نماید. بدین منظور پیشنهاد می کنیم ماهانه یکبار تفاله چای دم شده که سرد شده است (مثلا چای دم شده شب قبل) را به خاک گلدان اضافه کنید تا اسیدیته خاک حفظ گردد.

8. آفات و بیماری های گل آزالیا

از مهمترین آفات و بیماری های گل آزالیا؛ کنه ریز قرمز و عنکبوت است که برای رفع آن ها می توانید گیاه را با حشره کش سمپاشی کنید. همچنین اگر حلقه های سفید رنگی روی برگ ها مشاهده کردید، با یک سم حشره کش نفوذی هفته ای یکبار فقط برگ ها و شاخه ها را سمپاشی کنید تا علایم رفع گردد.

نگهداری و مراقبت از آزالیا بعد از گلدهی

بیشتر افراد آزالیا را زمانی خریداری می نمایند که درختچه ای پر گل و شاداب است و یکی دو هفته بعد از آوردن به خانه کم کم گل ها پژمرده شده و می ریزند! متاسفانه اغلب افراد گمان می نمایند عمر گلشان تمام شده است، در صورتی که با مراقبت و نگهداری صحیح گیاه می توانید در سال بعد نیز دوباره گلدانی پر گل داشته باشید.

به این منظور زمانی که تمام گل های آزالیا خشک شدند، با دقت گل های خشک و جوانه های جدید را از شاخه ها جدا کنید و گلدان را در محلی با دریافت نور غیر مستقیم خورشید و در دمایی بین 6 تا 8 درجه نگهداری کنید. در این مدت احتیاج آبی گیاه بسیار کمتر شده و هفته ای یکبار آبیاری کافی است.

در اواخر بهار و اوایل تابستان اقدام به قلمه زدن گیاه کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع روش های قلمه زدن گیاهان

نحوه تکثیر آزالیا (مراحل قلمه زدن)

  1. به وسیله چاقوی تیز که قبلا ضدعفونی نموده اید یکی از قوی ترین وسالم ترین ساقه های گیاه را جدا کنید. برش ساقه را به صورت مورب انجام دهید.
  2. قلمه جدا شده را در خاک مخصوص قلمه بکارید. برای ایجاد شرایط گلخانه ای و گرما و رطوبت مورد احتیاج سطح گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید.
  3. گلدان حاوی قلمه را در محیط با درجه حرارت 16 تا 18 درجه سانتیگراد قرار دهید و تا زمان دریافت قلمه، بستر کاشت را همیشه مرطوب نگه دارید.

آنالیز مسائل متداول در نگهداری و پرورش گل آزالیا

1. علت خشک شدن آزالیا

گرمای زیاد محیط نگهداری، آبیاری با آب معمولی و دارای املاح، جمع شدن آب در گلدان و عدم زهکش مناسب یا خشکی کشیدن بیش از حد گیاه از مهمترین دلایل خشک شدن آزالیا است. همچنین بیماری هایی همانند پوسیدگی ریشه فیتوفتورا که آن هم به دلیل زهکش نامناسب بستر کاشت شیوع می یابد از دیگر دلایل خشک شدن ناگهانی این گل است.

2. دلیل ریزش گل ها

هر چند آزالیا در مدت کوتاهی از اواخر زمستان تا اوایل بهار به گل می رود ولی ریزش گل ها در دوران گلدهی گیاه می تواند به علت دمای بالای محیط و عدم نور کافی باشد؛ بنابراین برای رفع آن گلدان را در خنک ترین نقطه منزل (دمای 13 تا 18 درجه) و در برابر نور کافی و غیر مستقیم خورشید بگذارید.

3. عوامل زرد شدن برگ گیاه

مهمترین علت ها و عوامل زرد شدن و ریزش برگ های گیاه، تنش ناشی از جابه جایی است که در روز های اول خرید عادی است؛ ولی اگر ریزش برگ ها ادامه داشت گیاه را با کود مناسب تغذیه و شرایط نگهداری آن را مطابق با شرایطی که در بالا گفته شد، تنظیم کنید.

4. علت نارس ماندن گل ها

مه پاشی گل ها و غنچه ها، آبیاری خیلی زیاد یا خیلی کم و آفتاب مستقیم از مهمترین دلایل نارس ماندن گل هاست. برای مه پاشی دقت کنید که فقط آب را روی برگ ها و شاخه ها اسپری کنید.

انوع گل آزالیا

آزالیا گیاهی با گونه های زیاد و تنوع رنگی فراوان است. این گیاه به صورت درختچه یا درخت های نسبتاً کوچک است. گل های درشت و پرپر آن دارای رنگ های مختلف قرمز، بنفش، سفید و زرد است. دو نوع آزالیا هندی و آزالیای ژاپنی از مهمترین گونه های این گیاه در کشور ما هستند.

1. آزالیا هندی

ارتفاع این گونه به حدود 5/1 متر می رسد، برگچه ها سبز تیره، نیزه ای و یا تخم مرغی باریک است. گل های آزالیا هندی معمولا اواسط بهار باز می شوند و به شکل قیفی، به قطر 5 تا 8 سانتیمتر و به طول 3 سانتیمتر هستند. گل ها به صورت خوشه ای از 2 تا 5 گل در انتهای شاخه ظاهر می شوند. هم اکنون 50 نوع آزالیای هندی وجود دارد که گل دادن آن ها از مردادماه در گونه های پیشرس مانند آزالیای پتریک و تا اردیبهشت در خصوص دیرگل ها مانند آزالیای هگس و آزالیای ویولاسه آ. و آزالیا ارنست تیه رز ادامه می یابد.

2. آزالیا ژاپنی

این گل از گونه ابوستا وارژاپنیکا گرفته شده است و به نام کاروم نیز شناخته می گردد. تفاوت آن با انواع گونه های هندی در آن است که اندازه آن ها درشت تر و گل ها و برگ های آن ظریفتر است لیکن تعداد گل های بیشتری دارد و به رنگ های سرخ و بنفش دیده می گردد. این گونه در اردیبهشت و حتی زودتر به گل میرود. آزالیای بلوشینگ براید، آزالیا فیندلسن، آزالیا فیستا، آزالیا آمبروسیوس، آزالیا الس گارگر، آزالیا نیوبه و آزالیا مرواریدنوازی از گونه های آزالیای ژاپنی هستند.

سخن پایانی

نگهداری و پرورش گل آزالیا در آپارتمان در اغلب شهر های کشور ما به غیر از شهر های گیلان و مازندران که در فضای باز می توان گیاه را نگهداری کرد، احتیاجمند دقت کافی و مراقبت بیشتری است؛ زیرا نگهداری گیاه در اتاق و جای گرم باعث از بین رفتن این گل خواهد شد. بنابراین باید بعد از گلدهی، گیاه را در محلی نورگیر، ولی به دور از گرمایش زیاد نگهداری کنید. مثلا راه پله، پیلوت یا پارکینگی که دمای شبانه زیر صفر و دما در روز بیشتر از 20 درجه نباشد، ولی روشنایی بسیار خوبی داشته باشد. برای اطلاعات تکمیلی در زمینه نگهداری از گلدان خود در آپارتمان، توصیه می کنیم حتما اصول اولیه برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی را نیز در مجله عینک ورساچه بخوانید.

اگر سوال یا تجربه ای در زمینه نگهداری و پرورش گل آزالیا و نحوه تکثیر آن دارید، به وسیله بخش ارسال نظر با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com

به "نکات کاربردی برای نگهداری و پرورش گل آزالیا در آپارتمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات کاربردی برای نگهداری و پرورش گل آزالیا در آپارتمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید