دلایل اولیه و علائم شوک انسولین شما نباید نادیده بگیرید

به گزارش عینک ورساچه، شوک انسولین اصطلاحی است که برای افت قند خون شدید استفاده می گردد، که سطح قند خون به زیر محدوده نرمال افت می نماید و علائمی مانند سرگیجه، گیجی، و عدم هماهنگی را ایجاد می نماید.

دلایل اولیه و علائم شوک انسولین شما نباید نادیده بگیرید

مترجم: آناهیتا خاقانی

منبع:راسخون

شوک انسولین اصطلاحی است که برای افت قند خون شدید استفاده می گردد، که سطح قند خون به زیر محدوده نرمال افت می نماید و علائمی مانند سرگیجه، گیجی، و عدم هماهنگی را ایجاد می نماید.

شوک انسولین به قسمت افت شدید قند خون اشاره دارد.

هیپوگلایسمی به وسیله سطح پایین قند خون توصیف می گردد. محدوده طبیعی سطح قند خون 70 الی150 میلی گرم/دسی لیتر است. به طور کلی، قسمت خفیف هیپوگلایسمی دیابت می تواند به راحتی، با مصرف قند یا گلوکز معکوس گردد.

با این حال، یک دلیل حاد و شدید شوک انسولین می تواند منجر به از دست دادن هوشیاری و کما دیابتی، که ممکن است در لحظه منجر به مرگ گردد.

بنابراین، هیپوگلایسمی شدید یا شوک انسولین اورژانس پزشکی در نظر گرفته می گردد، که اگر در لحظه درمان نگردد، ممکن است به تشنج وآسیب دائمی مغز منجر گردد. شوک انسولین هم به نام شوک دیابتی شناخته شده است. در ذیل یک بحث مختصری در خصوص دلایل، علائم و درمان برای این بیماری وجود دارد.

چه چیز منجر به شوک انسولین می گردد؟

شوک انسولین به طور کلی به وسیله بیماران دیابتی تجربه می گردد، هورمونی است که به وسیله پانکراس فراوری می گردد. این هورمون برای جذب گلوکز به وسیله سلول های بدن و بافت ها از جریان خون، بسیار مهم است. بنابراین، این هورمون به کاهش سطح گلوکز یا قند خون یاری می نماید.

شوک انسولین با حضور بیش از حد انسولین در خون، یا گلوکز بیش از حد کم در جریان خون ایجاد می گردد، که می تواند با توجه به کاهش ترشح گلوکز در جریان خون یا استفاده سریع آن به وسیله سلول های بدن ایجاد گردد. مصرف بیش از حد انسولین یا داروهای دیابت، رایج ترین دلیل شوک انسولین است. گاهی اوقات، یک وعده غذایی یا تغذیه نکردن کافی، ورزش بیش از حد بدون جایگزینی انرژی از دست رفته به واسطه مواد غذایی اضافی، ورزش کردن در زمان های مختلف نسبت به زمان معمول، هم می تواند منجر به شوک انسولین گردد.

در واقع، سطح قند خون هم می تواند به وسیله استرس و بیماری های خاص تحت تاثیر قرار گیرد. یک بیماری به اسم گاستروپرزی یا تاخیر تخلیه معده شناخته شده است، می تواند باعث نوسان سطح قند خون گردد. مقدار تخلیه معده در افراد مبتلا به گاستروپرزی قابل پیش بینی نیست، که می تواند کنترل سطح قند خون را نامنظم و سخت سازد. علاوه بر این، مسائل سلامتی خاص، و داروها می توانند احتیاج بدن برای انسولین را تغییر دهد. بنابراین، لازم است برای تنظیم دوز انسولین و دیگر داروهای دیابت یک پزشک را به صورت دوره ای دیدار کنید.

علائم شوک انسولین

علائم هیپوگلایسمی دیابتی را می توان در سه دسته، علائم اولیه خفیف، علائم میانه، وعلائم شدید طبقه بندی کرد. مغز اولین عضوی است که به وسیله افت ناگهانی سطح قند خون تحت تاثیر قرار میگیرد. مغز برای انجام وظایف مختلف احتیاج به گلوکز دارد و از این رو، یک افزایش در سطح قند جریان خون، می تواندعملکرد مغز را با اختلال روبرو کند. این به نوبه خود، می تواند در چندین علائم ظاهر گردد. نشانه های اولیه و علائم هیپوگلایسمی دیابت، که می تواند علائم هشدار دهنده شوک انسولین در نظر گرفته شوند شامل موارد زیر عبارتند از:

تعرق شدید

گرسنگی

سرگیجه

لرزش

زودرنجی یا بدخلقی

اضطراب یا عصبانیت

تپش ضربان قلب

علائم میانه از این بیماری عبارتند از:

افزایش خستگی یا ضعف

سردرد

گیجی

ضعف هماهنگی

زمانی که سطح قند خون به سطح قابل توجهی افت می نماید، علائم شدید زیر را می توان تجربه کرد.

تاری دید

لکنت زبان

خواب آلودگی

حرکات گنگ یا تشنجی

تشنج

اگر یک کاهش شدید قابل توجهی در مقدار قند خون رخ دهد، اگر به موقع درمان نگردد، ممکن است منجر به شوک انسولین می گردد و در نهایت منجر به از دست دادن هوشیاری، کما دیابتی، و حتی مرگ گردد.

گاهی اوقات، هیپوگلایسمی دیابتی می تواند در طول شب ، درحالی که شما خواب هستید اتفاق بیافتد. این بیماری می تواند علائم زیر را در پی داشته باشد:

مرطوب بودن لباس ها و ملافه های تخت به دلیل تعریق بیش از حد

کابوس

خسته، گیج و کج خلق بیدار شدن از خواب

درمان برای شوک انسولین

موارد خفیف هیپوگلایسمی دیابت می تواند سریع با مصرف خوراکی گلوکز درمان گردد. این می تواند به معکوس شدن یک مورد خفیف از شوک انسولین یاری کند. گلوکز می تواند به اسم آب میوه، قرص گلوکز، یا آبنبات ها مصرف گردد. با این حال، اگر مصرف خوراکی گلوکز ممکن نیست، باتوجه به از دست دادن هوشیاری یا تشنج، پس گلوکز باید به صورت تزریق داخل وریدی تجویز گردد.

اما، هیپوگلایسمی شدید یا شوک انسولین، می تواند به تزریق هورمون گلوکز احتیاج داشته باشد، که می تواند با اقدامات انسولین و افزایش در سطح گلوکز خون مقابله نماید. این هورمون مسئول تجزیه گلیکوژن به گلوکز است که به اسم گلیکوژنولیز شناخته شده است.

اقدامات پیشگیرانه

از عادت نداشتن میان وعده بپرهیزید.

همواره آب نبات یا قرص های گلوکز را با خود داشته باشید.

از هدایت های تجویز شده به وسیله پزشک تان در خصوص استفاده از داروهای دیابت پیروی کنید.

مطمئن باشید که که تنها از دز توصیه شده داروی خاص دیابت بهره ببرید.

بیشتر در خصوص داروهای دیابت بیاموزید. دریابید که آیا شما از انسولین یا دارویی که فراوری انسولین در بدن شما را افزایش می دهد، استفاده می کنید.

مطمئن باشید که مناسب می خورید، در حالی که هرگونه فعالیت شددید بدنی یا ورزش را انجام می دهید.

سطح قند خون خود را به طور مرتب آنالیز کنید، همانطور که به وسیله پزشک تان پیشنهاد شده است.

از دستبند یا کارت ID پزشکی بهره ببرید، که شما را به اسم یک بیمار دیابتی معین می نماید و در مواردی که اگر شما غش کردید، در مواقع اضطرار شامل دستورالعمل هایی است که چه کارهایی را انجام دهید.

جدا از پیروی کردن از این اقدامات پیشگیرانه، بعلاوه این مهم است که درک مناسبی در خصوص علائم و نشانه های هشدار دهنده شوک انسولین بدانید، به طوری که می توان برای حصول اطمینان از درمان به موقع این بیماری، آن ها می توانند در زمان درستی شناسایی شوند. اگر به موقع درمان نگردد، شوک انسولین می تواند منجر به بعضی از عوارض تهدید کننده حیات گردد.

منبع: راسخون

به "دلایل اولیه و علائم شوک انسولین شما نباید نادیده بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل اولیه و علائم شوک انسولین شما نباید نادیده بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید