68میلیون نفرشب اقامت در خراسان رضوی ثبت شد

به گزارش عینک ورساچه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در شش ماه ابتدای سال جاری 68 میلیون و 547 هزار و 47 نفرشب اقامت در استان ثبت شده که به نسبت مدت مشابه سال قبل 5درصد افزایش داشته است.

68میلیون نفرشب اقامت در خراسان رضوی ثبت شد

به گزارش عینک ورساچه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری برگزار گردید، بابیان این مطلب اضافه نمود: این میزان اقامت در مراکز اقامتی رسمی و غیررسمی استان ثبت شده است.بر این اساس میزان ماندگاری هر گردشگر خارجی 4.8 روز و گردشگر داخلی به صورت میانگین 2.9 روز بوده است.

او بابیان این که ظرفیت نفر شب اقامت استان 500 هزار نفر است، ادامه داد: میزان ورود گردشگران خارجی در پنج ماهه ابتدای سال 642 هزار و 725 نفر بوده که تعداد 402 هزار و 867 نفر زائر و مسافر عراقی بوده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: سال گذشته 20 هزار گردشگر خارجی برای انجام عمل های جراحی و 100 هزار گردشگر خارجی برای انجام عمل های سرپایی در استان حضور یافتند که با توجه به این که درآمد حاصل از هر گردشگر سلامت به طور متوسط پنج تا هفت برابر یک گردشگر معمولی است درآمد ارزی قابل توجهی وارد استان شده است.

برنامه های هفته گردشگری

او اضافه نمود: نواختن زنگ گردشگری در مدارس و برگزاری تورهای گردشگری از برنامه هایی است که برای هفته گردشگری در استان خراسان رضوی پیش بینی شده است.

مکرمی فر با اشاره به افتتاح هفت اقامتگاه بوم گردی و سه دفتر خدمات مسافرتی هم زمان با هفته گردشگری در خراسان رضوی ادامه داد: تخفیف 30 درصدی اقامت در هتل های استان خراسان رضوی به مناسبت این هفته در استان در دستور کار قرار گرفته است.

او از افتتاح دو آکادمی گردشگری در این هفته اطلاع داد و گفت: در شش ماه نخست سال جاری 214 هزار ساعت آموزش برگزارشده است که بیش از هشت هزار نفر فعال گردشگری در این دوره ها آموزش دیده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی فر اضافه نمود: افتتاح و برگزاری تورهای رایگان مشهد گردی، افتتاح پروژه های گردشگری، همایش تقدیر از برگزیدگان گردشگری استان، برگزاری کارگاه و دوه آموزشی رایگان با موضوع کارآفرینی، تخفیف تا 50 درصد در واحدهای اقامتی استان از دیگر برنامه های هفته گردشگری خراسان رضوی است.

او ادامه داد: دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران دفاع مقدس، حضور بخش گردشگری استان در دهمین نمایشگاه وان ترکیه و اعزام موزه سیارصلح بچه ها از مشهد به مناطق غربی کشور و ترکیه به عنوان سفیر صلح گردشگری استان، از برنامه های این هفته است.

شناسایی 130 فرصت سرمایه گذاری

مکرمی فر بابیان این که در 120 نقطه خراسان رضوی، 130 فرصت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شناسایی شده است، اضافه نمود: سرمایه گذاری در این فرصت ها می تواند برای 10 هزار و 500 نفر شغل ایجاد کند.

او تأکید کرد: با سرمایه گذاری در این فرصت ها می توانیم سفر و به دنبال آن ثروت را در سطح استان توزیع کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی فر گفت: این فرصتها، زمینه سرمایه گذاری 16هزار میلیارد ریال را فراهم می نماید. سود سرمایه گذاری در این فرصت ها تضمین شده است، و در صورت تحقق سرمایه گذاری برای 19 هزار و 480 نفر شغل ایجاد خواهد شد.

او یادآور شد: هشت شهرستان استان با کمبود امکاناتی نظیر جاده روبرو اند که جذب گردشگر را کم می نماید که 350 میلیارد ریال هزینه برای تأمین این زیرساخت ها ضروری است.

مکرمی فر بابیان این که در تلاشیم ماندگاری گردشگران را در سطح استان افزایش دهیم و ماندگاری نباید تنها معطوف به مشهد باشد، اظهار کرد: باید بتوانیم ماندگاری گردشگران را از 2.9 روزبه بیش از یک هفته برسانیم و غیر از بخش زیارت جاذبه های تاریخی و تفریحی را نیز به گردشگران معرفی کنیم. ما کتابچه ای برای معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی هر شهرستان به عنوان راهنمای سفر تهیه نموده ایم که در سایت سازمان نیز بارگذاری شده است.

او ادامه داد: چندین جلسه در استان با بخش خصوصی درباره طرح ساب (سفرهای ارزان برنامه ریزی شده) برگزارشده است. هدف از این طرح جذب مسافران و زائران بیشتر به مشهد است. برگزاری تور و تخفیفت ویژه رستوران ها و هتل ها ازجمله برنامه های طرح ساب است. این طرح به سازمان ارائه شده و برنامه های آن در مرحله اجرایی اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی فر گفت: هجدهم مهرماه سال جاری همایش معرفی فرصت های گردشگری استان در مشهد با حضور اداره کل میراث فرهنگی استان های سیستان و بلوچستان سمنان خراسان های جنوبی و شمالی برگزار خواهد شد. این فرصت ها در چارچوب اقتصاد گردشگری در این همایش رونمایی خواهد شد. مجموعه ای توسط بخش خصوصی برای صنایع دستی ایجادشده است که در تلاشیم برندهای سوغات گردشگری استان را در آن معرفی کنیم.

اوگفت: در حال حاضر 286 تأسیسات گردشگری با سرمایه گذاری 77 هزار میلیارد ریال بدون احتساب زمین در سطح استان وجود دارد که برای 10 هزار و 500 نفر شغل ایجاد می نماید.

مکرمی فر یادآور شد: با فراهم کردن زیرساخت ها برای این افق از بحث آموزش نیروی انسانی متخصص و باتجربه در حوزه گردشگری نیز غافل نشده ایم. اقداماتی بنیادی در این زمینه در سازمان آغازشده است. از ابتدای سال جاری 214 هزار و 96 ساعت آموزش در قالب 25 دوره در تمام بخش های مربوط به حوزه گردشگری و 64 دوره کوتاه مدت گردشگری برگزارشده است.

افزایش 8درصدی مسافران خارجی

یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی نیز از افزایش هشت درصدی اشغال مراکز اقامتی توسط میهمانان خارجی اطلاع داد.

او اضافه نمود: نرخ اشغال مهمانان خارجی در هتل آپارتمان ها از 29 درصد در سال گذشته به 40 درصد افزایش یافته و در مهمان پذیرها از 31 درصد به 39 درصد افزایش یافته است و درمجموع میزان افزایش مسافران خارجی 8درصد بوده است.

بیدخوری اضافه نمود: از ابتدای سال جاری 20 میلیون و 996 هزار و 285 نفر به وسیله جاده ای، ریلی، هوایی و خودروهای شخصی وارد مشهد شده اند که به نشبت مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش یافته است.

او درباره ایمنی مراکز اقامتی استان اظهار کرد: حدود 52 درصد واحدهای اقامتی کشور در مشهد قرار دارند که این واحدها با رعایت استانداردهای لازم مجوز فعالیت گرفته اند. البته بعضی واحد غیرمجاز نیر فعال هستند که در زمره این ظرفیت اقامت محسوب نمی شوند.

جامعه حرفه ای هتلداران استان جایگزین اتحادیه هتلداران

امیر سزاوار رئیس هیئت مدیره جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی نیز در این نشست از آغاز فعالیت تشکل هتلداران در استان اطلاع داد و گفت: جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی جایگزین اتحادیه هتلداران استان شده است و دیگر اتحادیه وجاهت قانونی ندارد.

او اضافه نمود: جامعه حرفه ای هتل داران خراسان رضوی فعالیت خود را آغاز نموده و تمام وظایف و اختیاراتی که در اختیار اتحادیه بوده به جامعه حرفه ای واگذارشده است.

سزاوار با اشاره به اینکه جامعه هتلداران استان بنا به مصوبه مجلس آغاز به فعالیت کرد، توضیح داد: ما اتحادیه هتلداران نیز داشتیم که به طور قانونی نمی توانست فعالیت انجام دهد، بنابراین تصمیم گرفتیم فعالیت اتحادیه را متوقف و امور، وظایف و اختیاراتش را به جامعه هتلداران منتقل کنیم. اتحادیه غیرفعال و جمع آوری شد و دیگر اتحادیه هتلداران در استان نداریم. اعضای هیئت مدیره نیز اجازه شرکت در جلسات و حضور در مراکز رسمی را ندارند و جامعه تمام مسئولیت را به عهده گرفته است. شاید جامعه هتلداران در زمره اولین تشکل های گردشگری استان باشد.

او اضافه نمود: تأسیسات گردشگری صرفاً محدود به اقامت نیست و شامل جاده سازی تأسیسات ورزشی گردشگر سلامت و غیره است. نباید صرفاً در بخش اقامت سرمایه گذاری کرد. باید تأسیسات گردشگری را در سطح استان توسعه داد. مناطقی در استان هست که جاذبه های طبیعی و جاده خوبی دارد اما مراکز اقامتی خوبی در آنجا ساخته نشده است به همین دلیل گردشگران به آنجا مراجعه نمی نمایند.

منبع: میراث آریا

به "68میلیون نفرشب اقامت در خراسان رضوی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "68میلیون نفرشب اقامت در خراسان رضوی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید