کاهش قیمت جهانی نفت

به گزارش عینک ورساچه، قیمت نفت در معامله های روز دوشنبه 13 آبان ماه بازار جهانی که معامله گران در آستانه انتشار آمار مالی جدید اروپا و آمریکا به سودگیری پرداختند، کاهش پیدا کرد.

کاهش قیمت جهانی نفت

به گزارش عینک ورساچه به نقل از ایسنا، بهای معاملات آینده نفت برنت 31 سنت کاهش یافت و به 61 دلار و 38 سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آینده نفت آمریکا 29 سنت کاهش پیدا کرد و به 55 دلار و 91 سنت در هر بشکه رسید.

قیمت های نفت روز آدینه دهم آبان ماه پس از این که آمریکا و چین از پیشرفت مذاکرات تجاری دو طرفه خبر دادند و مقامات آمریکایی گفتند ماه جاری ممکن است توافقی امضا گردد، حدود دو دلار افزایش پیدا نموده بودند.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، جهش قیمت های نفت در روز آدینه تحت تاثیر آمار مالی بهتر از حد مطلوب و خوش بینی به وقوع یک توافق تجاری روی داد. با این حال دورنمای اقتصاد جهان را روشن تر نکرد. با عرضه بالای نفت که در جریان است، این کالا به اخبار هفته جاری واکنش شدیدتری نشان خواهد داد.

اتحادیه اروپا و آمریکا قرار است آمار بخش فراوری خود را منتشر نمایند و آمار بیشتری از سوی آمریکا و چین در هفته جاری منتشر خواهد شد.

استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اکسی تریدر در این باره گفت: تصور می کنم مذاکرات تجاری همچنان جو خوش بینی در بازار را بهبود می بخشد اما معامله گران آسیایی پیش از پشتیبانی از نفت، مایل هستند آمار اقتصاد کلان متقاعدنماینده تری مشاهده نمایند.

از سوی دیگر، کاهش شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا برای دومین هفته متوالی و گزارش اشتغال مثبت آمریکا که نشان داد اقتصاد این کشور در اکتبر 128 هزار شغل ایجاد نموده است، هفته گذشته از رشد قیمت های نفت پشتیبانی کرد.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز آدینه گفت شمار دکلهای حفاری نفت خام در هفته گذشته پنج حلقه کاهش یافته و به 691 حلقه رسید و اکنون 183 حلقه کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

با این حال فراوری آمریکا در یک سال گذشته حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا نموده است. طبق آمار رسمی، فراوری نفت آمریکا در اوت 600 هزار بشکه در روز رشد نموده و به 12.4 میلیون بشکه در روز رسیده که این افزایش به دلیل رشد 30 درصدی فراوری در خلیج مکزیکو بوده است.

همچنین عامل دیگری که از قیمت نفت آمریکا پشتیبانی کرد، تعطیلی خط لوله نفت کی استون بود که نفت سنگین کانادا را به آمریکا منتقل می نماید. شرکت TC Energy گفت کارکنان این شرکت در کوشش برای تعمیر این خط لوله در داکوتای شمالی هستند.

ادامه اجرای پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس که از ژانویه شروع شده و تحت آن عرضه کشورهای مشارکت نماینده مجموعا 1.2 میلیون بشکه در روز محدود می گردد، از قیمت های نفت پشتیبانی نموده است.

با این حال آمار وزارت انرژی روسیه نشان داد این کشور در اکتبر فراوریش را کمتر از سهمیه مقرر کاهش داده است. نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک که متشکل از 14 عضو است، تحت تاثیر بهبود سریع فراوری نفت عربستان سعودی، در اکتبر 29.59 میلیون بشکه در روز نفت فراوری نموده که 690 هزار بشکه در روز بالاتر از آمار بازبینی شده سپتامبر بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، ناآرامی در بندر ام القصر روز شنبه یازدهم آبان ماه واردات مواد غذایی به عراق را متوقف کرد اما روی صادرات نفت این کشور که دومین صادرنماینده بزرگ نفت اوپک است، تاثیر نگذاشت.

عربستان سعودی هم روز یکشنبه گفت: طرحهای شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی برای عرضه سهام را تصویب نموده است. آرامکو در کسب و کار نفت، یک غول بزرگ به شمار می رود و به تنهایی حدود یک دهم از نفت جهان را فراوری می نماید. این شرکت سال میلادی گذشته 111 میلیارد دلار درآمد خالص داشت که تقریبا دو برابر سود اپل و بسیار بالاتر از رقیبانی مانند اکسون موبیل و رویال داچ شل بود.

  • فروش سهام بزرگ ترین شرکت نفتی جهان کلید خورد
منبع: همشهری آنلاین

به "کاهش قیمت جهانی نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش قیمت جهانی نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید