ولیعهد ابوظبی و مهندسی ضد انقلاب ها در دنیا عرب

به گزارش عینک ورساچه، هفته نامه لوپوئن فرانسه در گزارشی تحت عنوان محمد بن زاید رهبر جدید خاورمیانه نوشت، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، جزء محورهای محبوب در کاخ سفید است که مجددا دنیا عرب را تشکیل می دهد. این هفته نامه نوشت، با وجود چهره ساده ولیعهد، می توان گفت، او یکی از قدرتمندترین رهبران خاورمیانه در حال حاضر است و از الجزایر گرفته تا ایران، رد پای بن زاید در همه بحران هایی که منطقه را می لرزاند، دیده می گردد.

ولیعهد ابوظبی و مهندسی ضد انقلاب ها در دنیا عرب

به گزارش عینک ورساچه، لوپوئن نوشت: دیدگاه خصمانه سیاسی بن زاید کاملا سیاست خارجه او را تعیین می نماید، این سیاست ها از زمان بهار عربی از سال 2011 به شدت هجومی بود. چراکه این انقلاب ها، کشورها را بی ثبات نموده و به آشوب می انجامد. در مصر بن زاید با سرمایه های هنگفتش رفت تا سپهبد عبدالفتاح سیسی را پس از کودتا علیه محمد مرسی، رئیس جمهور فقید مصر وابسته به گروه اخوان المسلمین نجات دهد. در لیبی نیز از سپهبد خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی در مقابله با نیروهای دولت توافق ملی که در عرصه بین المللی به رسمیت شناخته شده است، حمایت مالی - نظامی کرد. در الجزایر، ولیعهد ابوظبی روابط مستحکمی با ژنرال احمد قاید صالح، رئیس ستاد کل ارتش این کشور دارد که تظاهرنمایندگان لیبی خواهان کناره گیری او هستند. در سودان هم بن زاید از شورای نظامی انتقالی به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان در مقابله با انقلاب مردمی حمایت مالی کرد.

این هفته نامه در ادامه به نقل از یکی از آکادمیک های کالج کینگز لندن نوشت: اما این چک سفید برای ژنرال های عرب، به آنها اجازه داد تا با سرکوب گری خونین همه نوع اعتراضات را خاموش نمایند. به همین دلیل بن زاید خود را به عنوان مهندس ضد انقلاب ها در دنیا عرب و تثبیت حکومت نظامی معرفی کرد.

این شخصیت آکادمیک در ادامه گفت، در دنیا عرب که امیدها برای تحقق دموکراسی از بین رفته است و زمینه برای بحران های مالی و اجتماعی شدید فراهم شده است، امارات اجرای الگوی خود مبتنی بر ترکیب لیبرالیسم مالی افراطی و مدیریت شخصی و استبدادی قدرت را پیشنهاد می دهد. از این رو، ولیعهد ابوظبی مشارکت جامعه را بیشتر از اینکه یک فرصت بداند یک تهدید می داند.

لوپوئن معتقد است، بن زاید نظامی سازی امارات با زور را عینیت بخشیده است. این هفته نامه به نقل از دهمین سفیر غربی نوشت، بن زاید بسیار مستبد است و نمی تواند انتقاد از نظراتش را تحمل کند. همچنین او به استفاده از زور اعتقاد دارد و ارتشش را با ابزارهای زیادی توسعه داده است تا آن را به اسپارت خاورمیانه تبدیل کند.

ارتش امارات در یمن در مقایسه با ارتش عربستان که از سال 2015 در کنارش فعالیت می نماید، کارآمدی خود را اثبات نموده است. علاوه بر آن، ولیعهد ابوظبی می داند چگونه پرگماتیک باشد و به همین دلیل همزمان با عمیق شدن درگیری در شمال یمن و مخدوش شدن چهره امارات به دلیل کشته شدن ده ها هزار غیرنظامی در اثر حملات ائتلاف عربی که ابوظبی آن را با هم پیمان خود؛ عربستان رهبری می نماید، امارات گفت، خروجش از یمن را شروع می نماید.

لوپوئن نوشت، امارات به لطف ثبات و توسعه مالی و فرصت های شغلی، مقصد بسیاری از جوانان عرب شده است و موفقیتش به سه رکن بستگی دارد: نفت، آموزش و تسامح. اما این هفته نامه فرانسوی اعلام نمود که خوشبختی با دموکراسی در این کشور هماهنگ نیست.

به نوشته این هفته نامه، امارات یکی از کشورهای دنیا است که فاقد همه عناصر دموکراسی، آزادی عقیده و بیان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ولیعهد ابوظبی و مهندسی ضد انقلاب ها در دنیا عرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ولیعهد ابوظبی و مهندسی ضد انقلاب ها در دنیا عرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید