معاون هنری: دستورالعمل صدور مجوز تئاتر وحی منزل و غیرقابل تغییر نیست

به گزارش عینک ورساچه، در پی نقد بعضی از منتقدان و فعالان حوزه تئاتر و نمایش نسبت به دستورالعمل پروانه اجرای نمایش، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این دستورالعمل را تشریح کرد.

معاون هنری: دستورالعمل صدور مجوز تئاتر وحی منزل و غیرقابل تغییر نیست

به گزارش عینک ورساچه به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد مجتبی حسینی گفت: نظرات و نقدهایی به این دستورالعمل بیان شد، از فعالان و منتقدان تئاتر که نقد و نظرات خود را درباره این دستورالعمل مطرح نموده اند، متشکرم و بی تردید نظرات و نقدهای هنرمندان و منتقدان آنالیز و مطالعه می گردد و مورد توجه قرار می گیرد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه نمود: دستورالعمل پروانه اجرای نمایش بر اساس قانون و در تبیین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط نظارت بر نمایش با هدف و رویکرد تسهیل، تسریع و شفافیت در روند صدور مجوز، پاسخگویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توجه به صندلی تخصصی تئاتر تدوین و منتشر شده و فارغ از نظرات کارشناسان و هنرمندان نیست و نمونه هایی از نظرات و گفته های هنرمندان و کارشناسان مبنی بر ضرورت تقنین قوانینی برای تسهیل در پاسخ به درخواست متقاضی پروانه نمایش منتشر شده است.

وی ادامه داد: این دستورالعمل همان مصوبه 461 شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضوابط نظارت بر نمایش و صدور پروانه در تاریخ 1379/2/6 است که روند اجرایی پروانه نمایش را متناسب با جریان امروز تئاتر معین و شفاف اعلام نموده و فراتر از آن مصوبه قانونی نیست بلکه روند اجرایی آن را تبیین و تشریح نموده است.

حسینی اضافه نمود: دستورالعمل پروانه اجرای نمایش بر اساس یک رویکرد کلان در تدوین و بازنگری آیین نامه ها و فرایندهای عرصه هنر است تا فرایندها و رویدادها از جمله جشنواره ها مبتنی بر یک دستورالعمل معین و مکتوب باشد که ذینفعان و فعالان هنر از آن مطلع باشند، هرچند این دستورالعمل ها در روند اجرا قابل بازنگری است.

وی در ادامه گفت: این دستورالعمل وحی منزل و غیرقابل تغییر نیست، تغییر آن نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل انجام است و نیازی به آنالیز در نهادهای قانونگذار ندارد اما بی تردید در روند اجرا خلاها، ضعف ها و قوت های دستورالعمل دقیق تر معین می گردد و مانند هر آیین نامه و دستورالعملی چنانکه قبلا هم سابقه داشته است، می تواند تغییر کند و اصلاح گردد.

وی توضیح داد: بنابراین با رصد، مطالعه و آنالیز نقدها و استقبال از نظرات و دیدگاه هایی که جوانب مختلف و موارد دستورالعمل را نقد و ارزیابی و پیشنهادهایی طرح می نمایند، روند اجرای این دستورالعمل می تواند بازنگری گردد و تغییر کند.

به گزارش عینک ورساچه، این اظهارات حسینی در حالی مطرح شده است که حدود 10 روز قبل اداره کل هنرهای نمایشی دستورالعمل صدور پروانه اجرای نمایش را منتشر کرد، ولی این دستورالعمل با واکنش ها و مخالفت های قابل توجهی از سوی جمعی از تئاتری ها در فضای رسمی رسانه ای و فضای مجازی همراه شد چرا که نسبت به بعضی بندهای آن از جمله مشخص صلاحیت هنری کارگردان هایی که متقاضی دریافت مجوز هستند اعتراض داشتند. مهم تر اینکه در دستورالعمل، قید شده که براساس نظر کارشناسی تدوین شده و همین مسئله مورد انتقاد زیادی نهاده شد که چه گروه کارشناسی از تئاتر دستورالعملی را که به زعم منتقدان با اعمال محدودیت همراه است، تنظیم نموده است؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "معاون هنری: دستورالعمل صدور مجوز تئاتر وحی منزل و غیرقابل تغییر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون هنری: دستورالعمل صدور مجوز تئاتر وحی منزل و غیرقابل تغییر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید