خطر تداخل تشعشعات وسایل فناوری بر عملکرد تجهیزات پزشکی

به گزارش عینک ورساچه، سالانه هزاران بیمار به علت خطاهای پزشکی در بیمارستان ها جان خود را از دست می دهند و این در حالی ست که اگر پزشکان و پرستارها به طور مداوم از طریق فناوری های بی سیم به اطلاعات ثبت شده بیماران دسترسی داشته باشند می توان از این دست رخدادها جلوگیری کرد. اما مسئله ای وجود دارد که تشعشعات الکترومغناطیسی همین وسایل مبتنی بر فناوری ممکن است با عملکرد تجهیزات پزشکی تداخل یابد و به عواقب بالینی جدی برای بیماران منجر شود.

خطر تداخل تشعشعات وسایل فناوری بر عملکرد تجهیزات پزشکی

مهدی اردوان محقق ایرانی به همراه همکارانش در دانشگاه کنکوردیا کانادا تداخل عملکرد وسایل الکترونیکی شخصی با مراقبت های بیمارستانی را بررسی کردند.

این تحقیق جدید تعیین می سازد که کارکنان بخش مراقبت های پزشکی تا چه اندازه می توانند همراه با وسایل وای فای خود به تجهیزات الکترونیکی پزشکی نزدیک شوند. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که وسایل الکترونیکی شخصی باید در فاصله ای بیش تر از طول یک بازو به تجهیزات پزشکی قرار گیرند تا خطر تداخل عملکرد بسیار پایین بیاید.

بنا بر این تحقیق میتوان تعریفی تعیین در این زمینه ارائه داد و فاصله وسایل وای فای را با تجهیزات الکترونیکی پزشکی تعیین کرد. در تحقیق مذکور که محققان دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر مجری آن بودند، میزان خطر ناشی از عملکرد نامناسب تجهیزات پزشکی تحت تاثیر امواج رادیویی ساطع از وسایل قابل حملی چون تبلت ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

براین اساس بیمارستان ها اغلب کارکنانی را که تجهیزات بی سیم همراه دارند از نزدیک شدن به تجهیزات پزشکی تا حدی کم تر از حداقل فاصله تعیین شده برحذر می دارند.

مهدی اردوان، دکتری مهندسی برق و نویسنده اصلی این گزارش گفت: ما می توانستیم ببینیم آیا این سیاست واقعا بر خطر تداخل الکترومغناطیسی تاثیر دارد یا خیر. اما دو مانع عمده وجود داشت، یکی هزینه بالای تعیین و رایانش قدرت میدان الکترومغناطیسی و دیگری نبود تحقیقاتی درباره چگونگی نقل و انتقال وسایل بی سیم توسط کارکنان بیمارستان ها در اطراف تخت بیماران.

از این رو، اردوان و همکارانش روش های موجود را با هم تلفیق کردند تا ابزاری برای تخمین احتمال تاثیرگذاری میدان های خاص بر تجهیزات پزشکی بسازند. محققان این روش را با الگوی تازه ای که مبتنی بر ریاضی است تلفیق کردند تا قابلیت جابه جایی تجهیزات بی سیم نیز در نظر گرفته شده باشد. فرض هم بر این بود که کارکنان بیمارستان ها تقریبا همیشه در وضعیت ایستاده یا در حال راه رفتن هستند.

اردوان افزود: ما دریافتیم که اگر کارکنان بیمارستان ها این سیاست را عملی کنند، واقعا ثمر خواهد داد و آن ها خواهند توانست در همان اتاقی که بیمار و تجهیزات در آن قرار دارند تبلت به همراه داشته باشند و هیچ خطری هم ایجاد نکنند.

مسائل هنگامی رخ می دهند که کارکنان بیمارستان ها در اجرای قوانین سهل انگاری می کنند. ما مشاهده کردیم که با افزایش فاصله وسایل بی سیم از تجهیزات پزشکی از صفر به فاصله ای اندک، احتمال خطر به سرعت کم می شود. بعد از آن، با افزایش فاصله مذکور به بیش از میزان بهینه، احتمال خطر کم تر نمی شود. این نشان می دهد که تعیین حدی بزرگ تر برای حداقل فاصله لزوما به افزایش ایمنی منجر نخواهد شد.

از نظر کریستوفر ترومن، نویسنده ارشد و استاد گروه مهندسی برق و کامپیوتر، پیام کاملا روشن است. بیمارستان ها باید مراقب باشند که کارکنان حداقل فاصله مجاز را رعایت کنند. ماهیت مشکل این است که هرگز نمی توان احتمال خطر را به صفر رساند اما با رعایت حداقل فاصله، احتمال خطر را می توان آن چنان کاهش داد که تداخل عملکردها بعید باشد.

بر همین اساس اگر وسایل بی سیم با فاصله ای بیش تر از یک دست از تجهیزات پزشکی نگه داشته شود خطر تداخل عملکردها بسیار کم شود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "خطر تداخل تشعشعات وسایل فناوری بر عملکرد تجهیزات پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر تداخل تشعشعات وسایل فناوری بر عملکرد تجهیزات پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید